Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Hotovo! Viktorie prorazila nejdelší železniční tunel v Česku

Hotovo! Viktorie prorazila nejdelší železniční tunel v Česku

6. 10. 2017
zdroj: blesk.cz Události
Napsali o nás

Gigantický razící štít Viktorie se prodral posledními decimetry zeminy a po roce se opět objevil na denním světle. Definitivně tak prorazil nejdelší železniční tunel u nás. Jenže tím ražení velkých tunelů na čas skončilo, další práce pro specializované týmy razičů teď u nás není.

Řeznou hlavu čekala poslední překážka, betonová stěna ozdobená grafitti s motivem lokomotivy. A pak už byl druhý, severní tubus nejdelšího železničního tunelu u nás proražený.

„Trvalo to o čtyři měsíce déle než sousední jižní tubus. Potrápila nás spousta podzemní vody a narazili jsme také na tvrdé spility,“ řekl vedoucí ražeb Štefan Ivor s tím, že nyní ještě probíhají ražby bezpečnostních propojek mezi oběma tubusy.

Pak se položí dno, chodníky a železniční svršek. „Nyní jsou náklady 4,8 miliardy korun, ale nebude to nejspíše poslední částka. Vícenáklady stavby se teprve vyčíslují,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

První vlaky ejpovickým tunelem profrčí již v příštím roce. Celé dílo tvoří dva tubusy. Pod zem se ve směru od Prahy zanořují u obce Kyšice, vedou pod vrchem Chlum a ven ústí na okraji Plzně. Nad sebou mají místy i 70 metrů zeminy. Jižní tubus měří 4150 m. Právě dokončený severní je ještě o 26 m delší.

Jenže tím u nás na čas ražby velkých tunelů skončily. „To jsme nezažili celé půlstoletí. Vstupujeme do doby, kdy my ani ostatní tuzemské firmy nemáme pro své raziče práci a stojíme před otázkou, co s vysoce kvalifikovanými a nákladně vyškolenými týmy,“ uvedl ředitel Metrostavu Pavel Pilát.

 „Měli bychom proto co nejdříve zahájit práce na dalším tunelu na této trati, a to na velkém tunelu do Berouna,“ dodal ministr dopravy Dan Ťok.

 Co je Viktorie

 Tunelovací stroj s průměrem řezné hlavy téměř 10 metrů a délkou 115 metrů. Váží asi 1800 tun. Viktorii vyrobili v německém Schwanau, nejtěžší části gigantického stroje k nám doputovaly lodí. Může razit jak v zemině, tak i ve skále. V ejpovickém tunelu dokázala Viktorie v podzemí zdolat za den až 38 metrů.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav