Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Viktorie vykoukla ze země

7. 10. 2017
zdroj: Nedělní Blesk Aktuality Romana Vébrová
Napsali o nás

Prorazila nejdelší železniční tunel v Česku * Vlaky tudy projedou za rok

PLZEŇ – Gigantický razicí štít Viktorie se prodral posledními decimetry zeminy a po roce se objevil na denním světle. Prorazil ejpovický tunel, nejdelší železniční u nás.

Už příští rok jím budou svištět vlaky na trase z Rokycan do Plzně, a to až 160km rychlostí. Cesta se zkrátí o devět minut.

            Řeznou hlavu čekala včera poslední překážka, betonová stěna ozdobená graffi ti s motivem lokomotivy. A druhý, severní tubus nejdelšího železničního tunelu u nás byl proražený.

 „Trvalo to o čtyři měsíce déle než sousední, jižní tubus. Potrápila nás spousta podzemní vody a narazili jsme na tvrdé spility,“ řekl vedoucí ražeb Štefan Ivor.

Tím u nás načas ražby velkých tunelů zřejmě skončily.

Nemají práci

 „To jsme nezažili celé půlstoletí. Vstupujeme do doby, kdy nemáme pro vysoce kvalifi kované týmy razičů práci,“ uvedl ředitel Metrostavu Pavel Pilát. „Měli bychom proto co nejdříve zahájit práce na dalším tunelu na této trati, a to na velkém tunelu do Berouna,“ dodal ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Tunelovací stroj Viktorie má průměr řezné hlavy téměř 10 metrů a délku 115 metrů. Váží asi 1800 tun. Může razit jak v zemině, tak i ve skále. V ejpovickém tunelu dokázal v podzemí »vykousat« za den až 38 metrů.

Ejpovický tunel Dílo tvoří dva tubusy. Pod zem se ve směru od Prahy zanořují u obce Kyšice, vedou pod vrchem Chlum a ven ústí na okraji Plzně. Nad sebou mají místy i 70 metrů zeminy. Jižní tubus měří 4150 m. Právě dokončený severní je o 26 m delší. Stavba se dosud prodražila o miliardu, cena je odhadována na 4,8 miliardy.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav