Metrostav reaguje na nedostatek infrastrukturálních zakázek na českém trhu a snaží se prosadit v zahraničí, mimo jiné ve Skandinávii. Čerstvé vítězství zaznamenala stavební firma v Norsku.
"Na konci minulého týdne jsme dostali akceptační dopis od Statens Vegvessen na zakázku stavby prvního mostu v Norsku. Na jaře příštího roku zde začneme stavět 730 metrů dlouhý most přes fjord. Součástí zakázky za miliardu a půl je kromě mostu i silniční přeložka a tříkilometrový tunel," uvedl Jiří Mosler, technický náměstek ředitele divize 5, která se v Metrostavu specializuje na tunely a dopravní infrastrukturu.
Celková hodnota zakázky je 2,2 miliardy českých korun a nabídku podával Metrostav ve sdružení s norským partnerem Bertelsen and Garspestad (BG). Na norského partnera tak připadá 0,7 miliardy korun.
Metrostav zvítězil s nejlepší cenovou nabídkou, kde cena byla jediným kritériem soutěže. Metrostav působí ve Skandinávii od roku 2006 a jen v Norsku se jedná o čtvrtou stavbu, kterou tam bude firma realizovat. První norský tunel na přeložce silnice FV 337 podél jezera Veitastrondavatnet ve středním Norsku je v provozu od prosince minulého roku a slouží jako protilavinové opatření.
Mosty přes fjordy však nepředstavují jediné velké norské infrastrukturní projekty. Do roku 2035 chtějí mít tamní úřady v provozu unikátní podvodní tunel, který by vedl jen několik metrů pod hladinou. Náklady na projekt jsou v současnosti vyčísleny na 25 miliard dolarů.
"V podmínkách, jaké v Norsku panují, je ale náročné postavit i standardní most," říká pro Forbes.com Laurie Winklessová, která působila sedm let v britské Národní fyzikální laboratoři. "Takové stavby musejí odolat prudkým větrům a korozivnímu mořskému ovzduší," doplnila Winklessová.