Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Cestujícím v metru hrozily další nepříjemnosti

31. 10. 2017
zdroj: Pražský deník Praha/Zpravodajství JAN SŮRA JANA KAŠPAROVÁ
Napsali o nás

Dopravní podnik chtěl zavřít výstup ve stanici Náměstí Republiky směrem k Palladiu j Včera odpoledne chystané omezení odvolal. Kvůli adventu j Pro stanici Anděl se teprve vyrábějí schody

Devět měsíců. Tak dlouho má trvat uzavření výstupu z metra Náměstí Republiky. A přijít mělo už dnes, tedy necelé dva měsíce před Vánocemi. Logicky to zvedlo vlnu negativních ohlasů nejen mezi cestujícími. Proti se postavil například i radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Ovšem Dopravní podnik (DPP) na uzavření až do včerejšího odpoledne trval. „Uzavírat Republiku před Vánocemi je totální nesmysl, mělo to být od 2. ledna,“ vzkázal mimo jiné Dolínek přes sociální sítě. A za zavřenými dveřmi zřejmě užil i tvrdší argumenty. A nakonec se vše podařilo oddálit až na 2. ledna. „Chceme, aby si lidé v klidu užili advent,“ vysvětlil Dolínek. „Práce ve středu stejně odstartují, ale výstup a nástup cestujících do 2. ledna omezen nebude. S firmou Metrostav ale musíme ještě uzavřít dodatek ke smlouvě,“ potvrdil generální ředitel DPP Martin Gillar.

            A jak sledovali tahanice o omezení zástupci obchodního centra Palladium? Prý to žádné nervy nebyly. „Vzhledem k oblíbenosti Palladia jsme negativní dopad na návštěvnost ani neočekávali,“ uvedla manažerka marketingu obchodního domu Helena Watson. „S uzavřením výstupu z metra k nám zákazníci budou přicházet hlavně z ulice Na Poříčí,“ dodala.

 

NA ANDĚLU JEŠTĚ OSM MĚSÍCŮ

 

Náměstí Republiky bude další stanicí na trase metra B, kde se cestující setkají s komplikacemi. Už od konce září je zavřený výstup ze stanice Anděl ve směru k nákupnímu centru Nový Smíchov. Doba uzavírky, tedy ještě zhruba osm měsíců, budí mezi cestujícími rozpaky: zatímco například celou stanici Jinonice zvládl DPP opravit za půl roku, výměna eskalátorů na Andělu trvá déle. DPP se hájí tím, že zakázka za 289 milionů korun, kterou získalo sdružení firem AŽD Praha a Brema, běží podle projektu. Z odpovědí DPP i AŽD Praha vyplývá, že hlavním důvodem zpoždění je skutečnost, že nové eskalátory se teprve začaly vyrábět, a to až poté, co začala samotná oprava. Podle nich je doba opravy přiměřená. „Práce na stavbě jsou časově podmíněny jak provozní dobou metra, například odvážení a zavážení materiálů a výrobků pracovními vozy je možné pouze v době noční odstávky metra, dále technologickými návaznostmi při demontážích, následných prací v eskalátorovém tunelu, vestibulu a ostatních prostorách stavby, dále zpětných montážích,“ odpověděl po 19 dnech DPP na dotazy redakce.

 

PRÝ BĚŽNÁ PRAXE...

 

„Schody se v současnosti vyrábí. Je to běžná praxe, kdy u těchto velkých a komplexních výrobků se schody z výrobního závodu vozí po částech přesně dle harmonogramu,“ řekl Roman Juřík z AŽD Praha. Z odpovědí DPP vyplývá, že dodavatel má na výrobu eskalátorů tři měsíce.

            Proč se nevyrobily nejprve schody a teprve poté se nezačalo s demontáží starých? „Nejdříve budou dodány ty části, které je nutné instalovat v první fázi a následně další a další. Kdyby již tyto schody byly vyrobeny, není je dokonce na stavbě ani kde uskladnit, respektive staveništní zábor by byl pro cestující veřejnost zcela neúnosný.

Dvojí překládání také není vhodné, stavbu jen prodlužuje a prodražuje. Zvolili jsme standardní běžný postup,“ tvrdí Juřík.

Podle něj nejde jen o výměnu stávajících eskalátorů sovětské výroby, ale také demontáž celé strojovny, kde jsou umístěny několikatunové převodovky s vlastními motory, kompletní rekonstrukce celé elektroinstalace, stavební úpravy pro nové stroje, jejich montáž a celkové přezkoušení. „V případě stanice Anděl se nejedná o repasi stávajících schodů, ale o dodávku naprosto nového zařízení. Navíc v tomto případě o čtyři kusy kompletních eskalátorů,“ dodal Juřík.

            Šéf DPP Martin Gillar už na konci září plán hájil. „Zvolený harmonogram a technologický postup je ekonomicky nejefektivnější, proto je nutné zcela uzavřít jeden vstup,“ řekl Gillar. „Modernizacemi docílíme toho, aby bezpečnostní standardy odpovídaly současným požadavkům. Nová technologie bude zároveň z elektrotechnického hlediska mnohem úspornější, sníží se nám tak i provozní náklady,“ dodal.

 

SCHODY KONEČNĚ I NA VELESLAVÍNĚ

 

Nových eskalátorů se konečně dočká také výstup ze stanice metra Nádraží Veleslavín. „Vzhledem k tomu, že Nádraží Veleslavín je dnes klíčovou stanicí pro spojení na letiště, a je zde mnoho cestujících se zavazadly, byla absence eskalátoru opravdu nesmyslná,“ uvedl Dolínek.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav