Dolní rejda vodního díla Hněvkovice na pravém břehu Vltavy zahrnovala provedení nové nábřežní stěny, která slouží jako čekací stání pro malá plavidla v délce 20 m a návrhová plavidla v délce 45 m. Byla tu vybudována nová obslužná komunikace podél nábřežní stěny s příjezdem od areálu Povodí Vltavy s.p. Součástí této stavby je také nové veřejné osvětlení prostoru dolní rejdy, rozšířený kamerový a informační systém integrovaný do řídicího sytému vodního díla Hněvkovice.
Plavební komora u jezu Hněvkovice slouží k proplavení plavidel přes stupeň tvořený historickým jezem. Je přímá, od levého břehu oddělená levobřežním koridorem, který je upraven jako rybochod. Celková délka plavební komory včetně horního a dolního ohlaví je 81 m. Nosná konstrukce byla realizována jako železobetonový polorám ze šesti dilatačních úseků. V horním ohlaví je klapkový uzávěr délky 6 m a výšky 4,1 m, poháněný hydromotorem, v dolním ohlaví byla osazena jednokřídlá desková vrata se stavidlovými uzávěry. Výška nosné železobetonové konstrukce od základové spáry je 9,2 m. Na levé stěně komory je řídicí velín s ocelovou lávkou z prolamovaných nosníků délky 15 m. Na plavební komoru navazují konstrukce dolní a horní rejdy opatřené vázacími prvky. V rámci stavby plavební komory bylo vybudované nové jezové pole, které navazuje na historický jez a pravou stěnu plavební komory. Je hrazený pohyblivou klapkou o délce 12 m a výšce 1,6 m. Klapka jezového pole je poháněna hydromotorem. Všechny pohledové konstrukce plavební komory, jezového pole a levobřežního koridoru jsou obkládané lomovým kamenem. Přístup k plavební komoře z obce Hněvkovice je umožněn novou obslužnou komunikací a chodníkem. Součástí stavby jsou rovněž přípojky vodovodu, NN a telefonního připojení. Levý břeh a pravý břeh řeky Vltavy podél plavební komory jsou opevněné kamennou rovnaninou. Levý břeh má také dvě přístupová schodiště pro vodáky.
KONSTRUKČNÍ A STAVEBNÍ ŘEŠENÍ
Nábřežní stěna dolní rejdy v Hněvkovicích byla realizována jako železobetonová opěrná konstrukce, která navazuje na stávající nábřežní stěnu plavební komory. Založena je na skalním podloží a přikotvena pomocí mikropilot délky 6 m. Celková délka stěny je 146 m, zakončena je příčným prahem, na který navazuje sjezd do řeky. Použitý byl beton C30/37 XA3 a betonářská výztuž B 500 B. Čekací stání dolní rejdy je opatřeno úvaznými trny a tyčemi, které jsou zabetonované v této stěně. Výstavba nábřežní stěny probíhala v ochranné jímce tvořené z části štětovnicovou stěnou a zemní lavicí.
Plavební komora u jezu Hněvkovice je založena na skalním podloží s lokálními geologickými poruchami. Nosná konstrukce je železobetonová polorámová z betonu C30/37 XA2 XF3 a betonářské výztuže B 500 B. Stavba probíhala v ochranné štětové jímce, pata štětových stěn byla tryskově proinjektována, aby se omezily průsaky vod. Štětová jímka byla zajištěna ocelovými rozpěrami a dočasnými kotvenými převázkami. Těžení jámy se provádělo pomocí pásových rypadel s hydraulickými kladivy a horninové frézy. Velín plavební komory je postaven na její levé stěně: 1. NP je z monolitických železobetonových stěn, 2. NP tvoří kombinovaný ocelový a železobetonový skelet. Stropní a střešní nosné konstrukce jsou monolitické železobetonové. Velín má plochou střechu s fóliovou PVC hydroizolací. Čekací stání na dolní a horní rejdě je provedeno na ocelových dalbách, které jsou vrtané a zabetonované ve skalním podloží. Navazující pohyblivé jezové pole má nosné konstrukce monolitické železobetonové z betonu C30/37 XA2 XF3 a výztuže B 500 B. Je opatřeno troubovou klapkou, osazenou na jezovém tělese, které má tvar Jamborova prahu. Na výtoku je proveden vývar.
Jezové pole bylo prováděno v ochranné štětované jímce ze tří stran, poslední stranu tvořila již nově vybudovaná pravá stěna plavební komory. Jeho napojení na příhradový historický jez bylo pomocí předvrtávané pilotové stěny. Mezi levým břehem a plavební komorou byl vybudován levobřežní koridor pro migraci ryb. Je proveden soustavou skluzů a uklidňovacích lagun. Skluzy tvoří monolitické železobetonové desky, laguny těžký kamenný zához.
***
Dokončení Vltavské vodní cesty získalo nominaci v soutěži Stavba roku 2017
DOKONČENÍ VLTAVSKÉ VODNÍ CESTY V ÚSEKU VD HNĚVKOVICE – TÝN NAD VLTAVOU Dolní rejda plavební komory VD Hněvkovice; Zajištění plavebních hloubek ve zdrži jezu Hněvkovice; Plavební komora u jezu Hněvkovice a modernizace jezu Hněvkovice (délka 45 m, šířka 6 m, min. hloubka nad záporníkem 3 m); Zajištění plavebních hloubek ve zdrži VD Kořensko – říční koryto je prohloubené v šířce 20 m plavební dráhy na min.
plavební hloubku 1,6 m a opatřené plavebním značením. V tomto úseku byly vybudovány břehové hrázky a laguny pro klidový režim ryb.
Místo: Hněvkovice na levém břehu Vltavy, část obce Týn nad Vltavou; Vltava, ř. km 210, 39 – 205, 00 Investor: Ředitelství vodních cest ČR Projektant: AQUATIS a.s., Architektonický atelier Dodavatel: Metrostav a.s.
Subdodavatelé: A. K. U. P. I. CB s.r.o., zemní a výkopové práce; Argo Automatizace s.r.o., řídicí systémy, slaboproudé a silnoproudé rozvody; Strojírny Podzimek s.r.o., strojně technologické zařízení, zámečnické konstrukce
Zastavěná plocha: Dolní rejda VD Hněvkovice včetně příjezdové komunikace: 2500 m2 Plavební komora: 850 m2 Levobřežní koridor: 1500 m2 Jezové pole: 400 m2 Přístupová komunikace k plavební komoře včetně chodníku: 2000 m2 Investiční náklady stavby: 249 mil. Kč bez DPH Realizace: 12/2014–4/2017