Částku doplní miliarda z Evropské unie a dvě miliardy z národního rozpočtu.
Celkem 14 miliard pak Správa železniční dopravní cesty investuje do oprav prvního koridoru.
„Jde o program odstranění úzkých hrdel na koridorech, začátek financování předpokládáme v průběhu roku 2019,“ uvedl první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.
MODERNIZOVANÉ ÚSEKY
Železničáři se chtějí pustit do oprav úseků, které většinou v posledních dvaceti letech modernizací už prošly, zub času se ale na nich znovu projevuje. Jde například o úseky Velim–Poříčany, Choceň–Uhersko, Adamov–Blansko nebo Brno Maloměřice–Adamov. Na seznamu je jen jeden úsek, na který se v rámci rozsáhlé modernizace koridorů za poslední čtvrtstoletí vůbec nesáhlo.
Jde o trať z Brandýsa nad Orlicí do Ústí nad Orlicí, kde vlaky mohou jet jen osmdesátikilometrovou
rychlostí.
Akce se chystá jako investice, nikoliv jen jako oprava. Prostředky z Evropské investiční banky využíval Státní fond dopravní infrastruktury naposledy v letech 2008 až 2014.
Komplikuje se napojení jihočeského koridoru na Prahu, neboť na neurčito se znovu odkládá šestikilometrový úsek mezi pražskou Hostivaří a Vršovicemi. Stavební společnost Eurovia, která v soutěži skončila druhá, celou věc už podruhé poslala k posouzení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
„Mohu potvrdit, že jsme se v zákonné lhůtě v dané věci obrátili na ÚOHS. Dále věc ale nebudeme komentovat,“ uvedla mluvčí firmy Iveta Štočková. Eurovia se na antimonopolní úřad obrátila poté, co její námitky proti výsledkům tendru zamítla Správa železniční dopravní cesty.
Vítězem tendru je sdružení Metrostav, Swietelsky a SMP. To nabídlo cenu 3,487 miliardy korun. Druhá Eurovia ve sdružení se Strabag Rail přišla s cenou 3,68 miliardy korun. Co je podstatou nejnovější stížnosti k ÚOHS není jasné, v prvním podání se spor točil kolem splnění technických kvalifikačních předpokladů a dostatečných zkušeností členů týmu. Zajímavostí je, že vítězná společnost SMP je sestrou Eurovie v koncernu Vinci.