Projíždím po rozestavěné dálnici u Příbora. Je tady v terénu množství dělníků, pracuje se na několika místech současně a je tady i spousta techniky.
"Řekla bych, že celkem běží stavba, jak běžet má," hodnotí Irena Krzyžánková z ostravského Ředitelství silnic a dálnic. Jedním dechem ale dodává, že by stavbaři měli trochu přidat. "Aby se ještě zamysleli na určitou logistikou či organizací práce, aby dokázali některé činnosti zrychlit."
Letos v létě začala přestavba silnice číslo 48 mezi Rybím na Novojičínsku a Rychalticemi na hranici Frýdecko-Místecka. Za čtyři roky by tudy měli řidiči poprvé projet po dálnici. Jenže stavební firma má už teď skluz. Slibovaná doprovodná komunikace podél dálnice letos hotová nebude.
"Stav původních konstrukcí je výrazně horší, než jsme my společně s investorem předpokládali. Skutečný stav nelze totiž zjistit dřív, než se vybourá původní vozovka a zahájí se její rekonstrukce," vysvětluje zdržení Vojtěch Kostiha, mluvčí stavební společnosti Metrostav, která za 2,5 miliardy korun dálnici staví.
Řidiči od počátku roku jezdí jen jedním pruhem v každém směru. Přestože počet nehod je menší, než policie čekala, provoz se postupně zvyšuje.
"Zezačátku si řidiči dali říct a tu silnici prakticky přestali používat a jezdili po D1. V současné době zřejmě zjistili, že přece jenom projedou. A tak se nám tam čím dál tím více zahušťuje doprava, vracejí se kamiony, takže pracovní prostředí je horší a horší," říká Irena Krzyžánková.
Na jeden z klíčových průtahů Moravskoslezským krajem už brzo vyjedou stavební dělníci. Dvanáct kilometrů stávající čtyřpruhové silnice mezi Rybím na Novojičínsku a Rychalticemi na Frýdecko-Místecku budou přestavovat na dálnici.
Staveništěm budou řidiči projíždět ještě dva a půl roku, než bude dálnici hotová. Ještě letos ale dělníci z velké části dokončí léta rozestavěnou křižovatku v Rychalticích, která na stavbu dálnice navazuje.
"Dokážeme postavit směr od Příbora směrem na Frýdek v plném rozsahu. A co se týká té druhé strany, tak sice postavíme dva pruhy, ale bohužel bez pruhu odstavného," dodává Krzyžánková.
Na jeho místě totiž stojí dům, s jehož bývalým majitelem se silničáři stále soudí o vyklizení budovy.