Horní část sesuvu na D8 je odtěžená, stát rozhoduje o obnově železnice

  • 13. 01. 2015 | zdroj: usti.iDNES.cz, Jan Horák
  • Zpráva

Práce na dostavbě zavaleného úseku dálnice D8 u Litochovic nad Labem by mohly opět pokračovat po polovině roku. Do té doby by totiž měla skončit sanace svahu, který se utrhl v červenci 2013 a zavalil stovky metrů rozestavěné autostrády.

„Odtěžena je horní část sesuvu, jeho sanace bude následovat v druhé fázi,“ sdělil při úterní návštěvě Ústeckého kraje ministr dopravy Dan Ťok.

Sesunutá zemina by měla kompletně zmizet do dubna, pak bude následovat druhá část sanace. Spočívat by měla především v zajištění svahu, aby se předešlo dalším sesuvům.

„Náš zájem je, aby byla celá sanace dokončena do poloviny roku,“ podotkl Ťok. Dodal, že pak by se měla rozjet dostavba D8.

Přesný termín ukončení sanace však vzejde z debat o tom, zda bude stát chtít obnovit železniční trať mezi Chotiměří a Radejčínem. Tento úsek jednokolejky totiž sesuv rovněž poničil.

„Zda tam trať má zůstat, či ne, bude určovat charakter toho, jaké práce bude potřeba v rámci sanace udělat. Tu debatu musíme dokončit poměrně rychle,“ poznamenal ministr Ťok.

Ministr byl na místě sesuvu už loni v listopadu: InsertSingleVideo Termín dokončení dálnice v roce 2016 zatím platí

Obnova dostavby dálnice by měla každopádně začít co nejdříve v druhém pololetí roku tak, aby se stihla dokončit do prosince roku 2016. To je zatím poslední termín, který ministerstvo uvádí jako finální.

„Pokud se podaří do konce příštího roku zprovoznit zbývající úsek D8, bude to výborné. A já věřím, že se nám to konečně podaří,“ reagoval hejtman Oldřich Bubeníček.

Hejtman se s ministrem Ťokem domluvil na pravidelných schůzkách, na nichž budou průběžný stav na D8 konzultovat. „Slíbil jsem panu hejtmanovi, že se kvůli D8 budeme pravidelně, nejméně čtyřikrát ročně setkávat,“ uvedl Ťok, který se byl na kritickém úseku dálnice D8 podívat už podruhé.

Probíhající sanaci zajišťuje konsorcium firem Eurovia CS, Metrostav, Stavby mostů Praha a Berger Bohemia, které stát kvůli hrozbě z prodlení vybral bez výběrového řízení. Přesné náklady na sanaci nejsou zatím známé, ale předběžné odhady mluví až o miliardě korun.

Přibližně 500 tisíc metrů krychlových zeminy se utrhlo předloni počátkem července po vydatných deštích. Ekologičtí aktivisté obratem připomněli svá dřívější upozornění, že kolem Litochovic je velká sesuvná oblast, jíž tento úsek dálnice vůbec neměl vést.