Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Metrostav staví v Norsku most za miliardu

25. 6. 2018
zdroj: E15 Byznys Michal Nosek
Napsali o nás

Technici Metrostavu právě dokončují základy pro pilíře téměř osm set metrů dlouhého přemostění fjordu u Trondheimu.

Náklady na most na severu Evropy, který je součástí obřího projektu Mjonestamen, dosahují miliardy korun. Podobnou sumu spolkne ražba přilehlých tunelů, kterou také zajistí pražská stavební společnost Metrostav. Celý projekt má být hotov v říjnu 2020.

            Před dokončením jsou dvě velké „studny“, takzvané kesony, které stavaři betonují na lodi v Norském moři. Poslouží jako základ budoucích mostních pilířů. Konstrukce vysoké přes patnáct metrů mají průměr 21 metrů a stěny tlusté půl metru. Na požadované místo ve fjordu je odtáhnou remorkéry. „Je to unikátní projekt.

Betonujeme obří konstrukce na lodi. Ta se začátkem července celá potopí sedm metrů pod hladinu. Díky vztlaku se kesony o hmotnosti téměř dva tisíce tun uvolní a budou plavat,“ vysvětluje mostní specialista Metrostavu Jiří Lukeš.

            Posléze je třeba konstrukci zatížit, přesněji zasypat štěrkem. Následovat bude betonáž pilířů a usazování ocelové mostní konstrukce.

            „Stavba je náročná tím, že probíhá na moři. Práce komplikují vítr a vlny. Rozdíl mezi přílivem a odlivem činí tři metry.

Navíc je stavba projektovaná do kopce a oblouku,“ doplňuje Alexandr Tvrz, výrobní náměstek divize 5 Metrostavu, která staví tunely a mosty.

            Na ceně se podepisuje třeba i pronájem speciální montážní lodi od nizozemské společnosti BOA. Stojí čtvrt milionu českých korun denně. Stavaři si přitom plavidlo pronajali na několik měsíců.

Most však představuje jen část projektu Mjonestamen, který Češi u Norského moře realizují. Mostní konstrukce totiž propojí dvojici teprve vznikajících tunelů.

            „Most bude dlouhý zhruba osm set metrů a je to každopádně nejnáročnější část projektu. Další částí je ražba tunelů.

Jeden je dlouhý 2700 metrů a druhý sedm set metrů,“ uvádí výrobnětechnický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina. Ražba kratšího z tunelů je údajně náročnější kvůli pětatřicetimetrovému převýšení a půdorysu ve tvaru písmene S.

            Projekt Mjonestamen není přitom jediná velká zakázka Metrostavu v severských zemích. Loni například na Islandu dokončil ražbu tamního nejdelšího silničního tunelu Nor?fjör?ur. Cena projektu dosahovala 1,5 miliardy korun, z třetiny se na něm podílela partnerská islandská firma. Více E15.cz

Na ceně projektu se podílí také pronájem montážní lodi, který každý den činí 250 tisíc korun.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav