Viktorie jde pod zem, udělá u Plzně nejdelší tunel v ČR

  • 23. 01. 2015 | zdroj: Plzeňský deník, Hana Pražáková
  • Zpráva

Technologii už Metrostav prověřil při ražbě pražského metra. Hotovo má být za 2 roky

Plzeň – Největší razicí štít, který kdy byl v Česku použit při stavbě tunelu, se už brzy v Kyšicích u Plzně pustí do práce. Ještě předtím si jej zájemci budou moci prohlédnout během dne otevřených dveří, který se bude konat zítra.
Monstrum pojmenované „Viktorie“ s řeznou hlavou o průměru téměř 10 metrů si bude razit cestu pod Homolkou a Chlumem dva roky.
„Ražba začne 31. ledna s tím, že poslední týden v lednu proběhnou testy a přejímka stroje,“ přiblížil hlavní stavbyvedoucí Tomáš Kohout ze společnosti Metrostav.
Ražba každého z více než čtyřkilometrových tubusů by měla trvat asi jedenáct měsíců. „Při ražbě tunelů je nejdůležitější zkušenost. Technologii jsme už vyzkoušeli na metru, kde došlo i k důkladnému zácviku našich posádek. Štít zde byl ale mnohem menší,“ popsal Štefan Ivor, jenž má ražbu na starosti.

Razicí štít, který vznikl v Německu na míru místním geologickým podmínkám, by měl na konci roku vykouknout před Potoční ulicí v Plzni na Doubravce.
Pohyb stroje bude střídavě zajišťovat 100 dělníků a 24 techniků, kteří se v práci budou střídat ve dvou 12hodinových směnách. „Na samotném stroji je zhruba 12 lidí, dalších 15 zajišťuje technologii,“ uvedl Štefan Ivor.
Stroj při své práci pokračuje tak, že nejprve vyrazí dva metry zeminy, zastaví se a pod obálkou stroje smontuje dva metry definitivního ostění, které umístí pod čerstvě vyražený úsek. Jakmile je prstenec o vnitřním průměru 8,7 metru a vážící 60 tun hotový, pokračuje štít stejným způsobem opět kupředu. Za jeden den by měl takto stihnout urazit 15 metrů.
Největší komplikace může způsobit nepředvídané složení horniny. „Podle zadávacího průzkumu je trasa rozdělená na dva hlavní geologické typy. ZatímcovrchHomolkaje břidlicový, tak Chlum tvoří tvrdší spility,“ vysvětluje Ivor s tím, že stroj je konstruovaný tak, aby bylo možné jej upravit podle konkrétního typu horniny. Odvrtanou zeminu, které má být 600 tisíc m3, budou ven na povrch vyvážet pásové dopravníky.
Pohyb štítu zajišťuje 15 dvojic pístů, pomocí kterých se stroj odráží od posledního zbudovaného prstence. O dodržení správného směru se postará navigace, v níž je trasa nahraná.
Ještě předtím, než se stroj pustí do akce, budou si jej moci zítra od 10 do 15 hodin prohlédnout zájemci z řad veřejnosti. Základní informace o technologii získají už v informačním středisku, které se nachází v areálu I. P. P. E. Dýšina mezi obcemi Kyšice a Dýšina. Odtud bude kyvadlově jezdit autobus přímo k portálu železničních tunelů. „Zde bude možná prohlídka určitých částí stroje,“ uvedl Kohout.

Základní fakta o tunelu Ejpovice

Stavbu, která je součástí železničního koridoru Plzeň­Praha, budou tvořit dva jednokolejné tubusy o délce 4150 m. Prorazí je speciální štít, který si stavební konsorcium Metrostav Subterra nechalo vyrobit v Německu. Je dlouhý 110 m, váží 1800 tun a dostal „plzeňské“ jméno Viktorie. Důlní práce začnou v nejbližších dnech, a půjde­li vše podle plánu, hotovo bude v roce 2017. Tunel Ejpovice se stane nejdelším v Česku.

Nej... tunely v ČR

Železniční 1. Březenský (Chomutov) 1758 m 2. Špičácký (Klatovsko) 1747 m 3. Vítkovský (Praha) 1364 m Silniční 1. Bubenečský (Praha) 3091 m 2. Panenský (D8) 2168 m 3. Strahovský (Praha) 2004 m