Přelom v chování stavebních firem potvrzují jak sami podnikatelé ve stavebnictví, tak i data z veřejných soutěží. Zatímco u běžných pozemních staveb tento trend trvá už několik měsíců, teď dorazil i na dopravní stavby.
Ukazuje to poslední velká zakázka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jen jedna z devíti firem, která podala nabídku, byla levnější, než projektantská cena 405 milionů korun. Eurovia nabídla u stavby I/42 Žabovřeská, což je část brněnského Velkého městského okruhu, cenu 385 milionů korun a záruku 66 měsíců. Ostatní firmy podaly dražší nabídku.
Sdružení Žabovřeská, které vede Strabag a je v něm ještě IMOS Brno a Chládek a Tintěra Pardubice, ocenilo zakázku na 415 milionů korun, nabídlo ale 84 měsíců záruku. Metrostav požaduje 428 milionů korun při záruce 72 měsíců. Cena má v hodnocení nabídek 90 procent, záruka desetinu.
„Zlepšilo se zakázkové krytí, firmy mají už více práce a nemusí tak bojovat o práci nízkou cenou. Narovnání cen muselo přijít, pro firmy to bylo likvidační,“ říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
Do vyšších cen mluví i další faktor, nedostatek lidí. I když firmy mají někdy strojní kapacitu, nemají dostatek zaměstnanců. Proto požadují vyšší cenu.
Stát zůstává zatím ještě opatrný. „Těžko soudit z jedné zakázky, bude třeba vyčkat na cenový vývoj v dalších tendrech,“ říká šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. Podle něj by bylo na čase, aby firmy začaly reálněji hodnotit své cenové nabídky. S tím souhlasí i šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Podle něj prudký pokles cen v posledních měsících a letech způsobil na stavbách obrovské pnutí mezi investorem a zhotovitelem. Podle údajů ŘSD se takzvaná projektantská cena v tendrech dostala zhruba na 70 procent cen z roku 2010, firmy navíc v tendrech cenu „podkopnou“ o dalších více než 30 procent. I proto chce Státní fond dopravní infrastruktury vyzkoušet, zda mohou v soutěžích fungovat i jiná kritéria než cena a délka záruky.