"O zhruba sedmikilometrovém úseku se hovoří jako o stavbě desetiletí, nikde jinde v republice zatím není čtyřkolejná trať. Koridor za 4,4 miliardy korun navazuje na dokončenou modernizaci nádraží Praha-Hostivař. Tento velký projekt, který by měl být hotový do roku 2021, však výrazně ovlivní vlakovou, automobilovou i veřejnou dopravu v metropoli.
"Především zanikne dvoukolejná trať přes Strašnice, která vede hustou zástavbou. Nový koridor se napřímí a povede skrze zaniklé seřaďovací nádraží Vršovice. Strašnice tak přijdou nejen o trať, ale především o vlakovou zastávku," píše web Zdopravy.cz.
Zřejmě nejproblematičtějším místem je však podjezd pod viaduktem ve Švehlově ulici. Už teď se občas stane, že pod nízkým stropem uvázne kamion, někdy nákladní vozy strhnou dokonce tramvajové troleje vedoucí pod železničním mostem.
Nové zastávky - Zahradní Město a Eden
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto chystá rekonstrukci - podjezd se zvýší a rozšíří. Vznikne zde nová zastávka Zahradní Město, která cestujícím poskytne komfort i možnost přestupu z vlaku na autobus či tramvaj MHD.
Jenže SŽDC musí chtě nechtě prostor na čas uzavřít, což způsobí velké komplikace - vždyť inkriminovaná komunikace je v těsné blízkosti nájezdu na Jižní spojku. Navíc tramvajové spojení mezi Hostivaří a Strašnicemi, respektive Vršovicemi nebude fungovat. Na tři týdny se zastaví provoz také v Průběžné ulici. Ale k uzavírkám pravděpodobně dojde až příští rok.
Druhá zastávka se v rámci čtvrtého koridoru postaví v Edenu u fotbalového stadionu Slavie. Už teď od poloviny července, kdy dělníci zahájili práce, pravděpodobně budou krátkodobá omezení v ulici V Korytech a U vršovického hřbitova.
Vršovické nádraží čeká modernizace
Díky tomuto velkolepému projektu přibude také 11 nových mostů, ale k zemi půjdou třeba staré strážní domky. Koridor pomůže obyvatelům Vršovic, kteří využívají k cestám do školy či do práce tamní nádraží. To oblékne nový háv a zjednodušší se - dnes nepohodlný a trochu riskantní - přístup ze sousedních Nuslí.
"Na místo starých nevyhovujících nástupišť vzniknou dva nové ostrovní perony, v rezervě zůstane pozemek i pro případný třetí nástupní ostrov. Cestujícím zůstane zachován přístup k vlakům na první nástupiště i přímo od výpravní budovy, což se na již hotových úsecích čtvrtého koridoru ne vždy povedlo. Řada výpravních budov zůstala od prvního nástupiště odříznuta. Přístup na ostatní nástupiště a do prostoru před nádražím zajistí nový podchod, který bude protažen až za kolejiště stanice do Nuslí," popisuje web Zdopravy.cz.
A proč vlastně nabral tenhle "stavební spoj" takové zpoždění? Hlavně kvůli několika problémům při výběrovém řízení.
Soutěž už v červnu 2016 vyhrála firma Chládek a Tintěra s cenou 3,4 miliardy korun. Kvůli nejasnostem ve vlastních kvalifikačních požadavcích však SŽDC soutěž následně zrušila. Vítězná společnost žádala po antimonopolním úřadu, aby zakázal vypsání nového tendru, jenže pak podání stáhla zpět a státní instituce vyhlásila novou soutěž.
Druhé výběrové řízení vyhrálo vyhrálo sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail a SMP CZ s cenou 3,49 miliardy korun. Eurovia (se Strabag Rail a GJW Praha) skončila - mimochodem s nižší cenou - znovu druhá a i ona uspěla s námitkou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
A nakonec letos došlo k dalšímu obratu. Bez udání důvodů Eurovia stížnost stáhla, antimonopolní úřad tak zrušil předběžné opatření a v březnu správa železniční cesty s vítězem podepsala smlouvu. Odhadovaná cena přitom ještě stoupla, tři miliardy ovšem získala SŽDC z evropských fondů.
"
URL| https://prazsky.denik.cz/podnikani/zel...y-ovlivni-dopravu-v-praze-20180715.html