Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Máj a Vltavu spojila silnice

18. 5. 2018
zdroj: Mladá fronta DNES Jižní Čechy Lukáš Marek
Napsali o nás

Čtvrt století čekání je u konce. O půlnoci z pátku na sobotu se řidičům otevřela silnice, která v Českých Budějovicích spojuje dvě největší sídliště Máj a Vltavu. Stavba stála přes 117 milionů korun.

ČESKÉ BUDĚJOVICE Obchvat, spojka na severu a tangenta na jihu, tunel pod nádražím a propojka sídlišť. To je pět zásadních dopravních staveb, které České Budějovice potřebují ke zlepšení dopravní situace.

            Jednu z nich je možné po včerejšku odškrtnout jako hotovou. Po letech odkladů, příprav a průtahů se podařilo otevřít 700 metrů dlouhou silnici mezi Májem a Vltavou. O půlnoci na ní oficiálně spustili provoz.

            „Sleduji stavbu od prvního dne, co začala. Dělal jsem si spoustu fotek, těšil se na ni. Vypadá dobře, snad bude dobře i sloužit. Jsem rád, že je vedle nová cyklostezka, protože jezdím hlavně na kole,“ sdělil František Kučírek z Máje. On a řada dalších obyvatel si včera dopoledne nenechala ujít slavnostní otevření a stezku i silnici testovali.

            Dodavatelem byla společnost Metrostav a celkové náklady činily téměř 117,2 milionu korun. Vozovku včetně přidružených staveb dokončila za 400 dní. „Jihočeský kraj uhradil 62 milionů korun, druhou část město České Budějovice,“ upřesnil náměstek hejtmanky Josef Knot.

            Důležitou informací je, že komunikace bude k dispozici 24 hodin denně. Ještě v průběhu stavby si řidiči všimli, že je na jejím začátku značka, která měla zakazovat provoz po spojce mezi 22. a 6. hodinou ranní. Vše souviselo s vydáním stavebního povolení. „Nakonec se bude opravdu jezdit celý den. Komunikace bude ve zkušebním provozu po dobu jednoho roku a věřím, že i po něm to tak zůstane,“ doplnil Knot. V místě se budou provádět hluková měření.

            Náměstek primátora František Konečný navázal s tím, že se podařilo zprovoznit jednu z pěti dopravně nejdůležitějších silnic pro krajské město. „O propojce se poprvé oficiálně mluvilo už na začátku 90. let minulého století, takže to bylo skutečně dlouhé čekání,“ podotkl Konečný.

            Podél silnice jsou připravené také sloupy pro trolejové vedení, ale náměstek sdělil, že se tam zatím s provozem trolejbusů nepočítá. Silnice má také několik odbočení, která jsou prozatím zaslepená. „To jsou nájezdy připravené pro budoucí zástavbu. Uvažujeme zde například o startovacích bytech, mohl by tu stát vodní svět. Více řekne i studie, kterou necháváme zpracovávat,“ dodal Konečný.

            Začátek i konec nové silnice je u okružních křižovatek, jedna je na rozhraní Strakonické ulice a Husovy třídy a druhá na konci ulice M. Horákové na Máji. Tisícům motoristů by to mělo ulehčit jízdu. Redaktor MF DNES spojku projel a sídliště opustil za několik vteřin. Řidiči nebudou muset jet z Máje například dál k ulici O. Nedbala, kde je velmi zatížená křižovatka.

            Zástupci města očekávají, že se spojkou odvede část dopravy právě z ulice O. Nedbala. Ty doposud společně s Branišovskou slouží jako hlavní tepny ze sídlišť Máj a Šumava. Zároveň má podle dopravních výpočtů dojít ke snížení provozu na Husově třídě při průjezdu Čtyřmi Dvory i nižšímu zatížení křižovatky Husova - O. Nedbala - Rošického. Součástí stavby byla rekonstrukce křižovatky Strakonické a Husovy na Vltavě, kde už řidiči od loňského roku používají okružní křižovatku, stejná už dlouho funguje na druhém konci propojky nedaleko Hokejového centra Pouzar.

            Přes včerejší pozitivní ohlasy mnoha obyvatel má stavba i své odpůrce. Dlouhodobě například Radka Vinklera, podle kterého byla veřejnost vyloučena ze stavebního řízení. Má obavy, že nová silnice zvýší hlučnost i prašnost v ulici M. Horákové natolik, že budou překračovány povolené limity. Nevylučuje proto další postup proti stavbě.

            „Pokud budu podnikat kroky, pak aby nebyly překračovány zákonem zaručené maximální hodnoty hluku a imisí prachových částic a dalších imisí škodlivých látek,“ sdělil Vinkler.

 

Otevřený je i most v Pekárenské

 

Mnohem víc v tichosti než spojka sídlišť skončila včera ještě jedna důležitá dopravní stavba. Hotová je rekonstrukce mostu přes Dobrovodský potok v Pekárenské ulici.

            „Původní most jsme museli nechat strhnout a nahradila ho zcela nová konstrukce. Nově je teď jeho součástí také oboustranný chodník, veřejné osvětlení a sítě,“ upřesnil náměstek primátora Petr Holický. Náklady této akce přesáhly 18 milionů korun. Ve čtvrtek byla na programu kolaudace ulice Pekárenská a následně i mostu. „Řízení dopadlo dobře a v pátek od 12 hodin už bylo místo průjezdné. Městská hromadná doprava tudy začne jezdit v běžném provozu od pondělí 21. května,“ doplnil Holický.

            V Českých Budějovicích pokračují další dvě dopravní stavby – úprava křižovatky ulic Pekárenská a Jírovcova, kde přibudou semafory a také odbočovací pruh, a vrcholí také stavba mostu pro pěší a cyklisty přes Vltavu u Meteoru v Rožnově.

***

Fakta

Propojka ulic Strakonická a M. Horákové v číslech

Investice města 55,16 mil. Kč

 Chodníky a cyklostezka, kanalizace, veřejné osvětlení, sadové úpravy. V této částce je započteno i 28,1 milionu, které město investovalo prostřednictvím dopravního podniku do úprav trolejového vedení

Investice kraje 62 mil. Kč

Stavba okružní křižovatky Husova - Strakonická, samotná stavba silnice

 Celkové náklady 117,16 mil. Kč

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav