Název přilehlé a významné ulice Mlynské Nivy je odvozen od vodních mlýnů, které se tu ještě v 19. století měly nacházet. Místo totiž kdysi roztínalo na dvě části Malé Novozámocké rameno Dunaje. Dnes je vše jinak, a z lokality se stala vstupní brána Bratislavy. Od roku 1983 je tu také hlavní autobusové nádraží, odkud jezdí téměř všechny dálkové a mezinárodní spoje včetně dálkových autobusů do Prahy nebo do Brna. Významná stanice nyní získá svou novou tvář (titulní vizualizace).
Komplex bude mít tři nadzemní a dvě podzemní podlaží, přičemž v prvním jsou plánovaná nástupiště pro autobusy. Budova má mít také zelenou střechu s městskými zahradami, běžeckou dráhu a kompletní vybavení pro aktivní oddych a sport. Okolí objektu bude přizpůsobené pro cyklisty, a výstavba má celkově v okolí zlepšit dopravní infrastrukturu – nabídne přes 2000 parkovacích míst. Investorem je mezinárodní developerská společnost HB Reavis, koncept Stanice Nivy navrhli světoví experti na retail, britská architektonická kancelář Benoy ve spolupráci se slovenským ateliérem Siebert + Talaš.
Náročné zastropení autobusové stanice
Tým Metrostavu pracuje na polyfunkční části autobusové stanice Mlynské Nivy. V tuto chvíli jsou stavbaři u základů a zhotovují železobetonové konstrukce na dvou stavebních objektech (foto). Oba celky budou vzájemně propojené základovou deskou a suterénními obvodovými stěnami. Půdorysné rozměry celého objektu jsou značně nadstandardní – v podélném směru cca 350 metrů a v příčném směru cca 140 metrů (tým Metrostavu zhotovuje část 200 krát 140 m). Bylo zvoleno řešení bezdilatačního styku obvodových konstrukcí, tedy za pomoci základové desky a obvodové suterénní stěny, a to s ohledem na značnou hloubku. „Provádíme podkladní betony, dále armování, bednění a betonáž spřahujících patek. Na prvním díle začínáme armovat základovou desku a po její betonáži začneme provádět svislé konstrukce druhého podzemního podlaží,“ potvrzuje přímo z místa vedoucí projektu Ing. Vladislav Horáček.
Nejsložitější bude pravděpodobně strop nad 1. podzemním podlažím, který je vysoký 7,3 metru, protože zastropuje vlastní autobusovou stanici. V průjezdných pruzích vzniknou osové rozpony až 16,2 m krát 11,3 m. Tyto rozpony jsou překonány pomocí takzvané předpínací výztuže. „Předpínané konstrukce budou prováděny nejen v trámech, ale i ve stropních deskách. Pro nás je zhotoví firma VSL, která byla vybrána ve společném tendru s investorem HB Reavis,“ doplňuje inženýr Horáček.
Práce Metrostavu by tu měly skončit v listopadu 2019, druhou zbývající část stavby provádí také firma PSJ Concrete. Beton dodává TBG Slovensko a betonářské věže poskytnou Pražské betonpumpy a doprava. Očekávaný termín dokončení celé stavby je v roce 2020. Bratislava tak v srdci nově vznikající byznys čtvrtě získá dopravní uzel na světové úrovni.