Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Stop pro D35, stavitelé se musí vybírat znovu

31. 7. 2018
zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Pardubický Martin Švec
Napsali o nás

erný scénář silničářů se naplnil. Antimonopolní úřad zamítl rozklad Ředitelství silnic a dálnic proti zrušení výběrového řízení na stavbu prvního úseku dálnice z Opatovic nad Labem do Časů.

ŘSD tak vlastní chybou ztratilo dva roky příprav.

PARDUBICE Rychlejšího cestování napříč Pardubickým krajem se řidiči jen tak nedočkají. Naděje na brzké zahájení pokračování stavby dálnice D35 totiž definitivně padla.

            Přitom vše nasvědčovalo tomu, že se na polích za opatovickou křižovatkou uvolněných po dokončeném archeologickém průzkumu začne stavět. Jenže několikrát odkládaný termín se čerstvým rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) opět posunuje. Pokud by výběr nového stavitele trval stejně dlouho jako při prvním neúspěšném pokusu, vyjela by technika na staveniště až v roce 2020. Tak výrazný skluz ŘSD nechce připustit.

            „Naší snahou je stavbu zahájit v první polovině roku 2019, ale samozřejmě bude záležet na průběhu výběrového řízení,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

            ÚOHS kvůli nedostatkům v zadávacích dokumentech zrušil soutěž na stavbu více než dvanáctikilometrového úseku z Opatovic do Časů už v květnu. Silničáři však spoléhali na to, že úřad své stanovisko ještě přehodnotí, a proti prvotnímu rozhodnutí podali ještě v květnu rozklad. ŘSD se domnívalo, že rozporované námitky antimonopolního úřadu neměly na výsledek soutěže vliv.

            ÚOHS měl na vypořádání 90 dnů a nyní jeho předseda Petr Rafaj vyřkl konečný verdikt. „Rozhodnutí ÚOHS potvrzuji a podaný rozklad zamítám,“ uvádí dokument podepsaný šéfem úřadu. Proti rozhodnutí se již nelze odvolat, a tak ŘSD musí hledat stavitele znovu. Novou soutěž plánuje vypsat ještě do konce léta. Nově by se v podmínkách měl objevit požadavek na rychlejší průběh stavby.

            „Předpokládanou změnou je zkrácení doby výstavby, aby mohl být úsek Opatovice nad Labem – Časy zprovozněn současně s úsekem Časy – Ostrov,“ podotkl Studecký.

Druhý úsek se stavět může

Navazující, více než čtrnáct kilometrů dlouhý úsek z Časů do Ostrova zhotovitele vybraného má, byť i v tomto případě se výběrové řízení komplikovalo. Nakonec ale ÚOHS rozhodl ve prospěch silničářů, a ti tak mají cestu ke stavbě volnou.

            „Předpoklad předání staveniště na úsek Časy – Ostrov je srpen či září,“ dodal mluvčí ŘSD.

            Dvoukolový tendr na stavbu první části spustilo ŘSD již v září roku 2016. Kvůli vlastnímu špatnému postupu v přípravě tak ztratilo bezmála dva roky.

            Místo předpokládaných 4,64 miliard korun srazil konkurenční boj cenu až na 2,88 miliardy. Tu podalo italsko-turecké konsorcium firem Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret, avšak ŘSD ho v únoru ze soutěže vyřadilo. Původně druhé sdružení v pořadí vedené firmou Porr, které chtělo dálnici stavět za 3,14 miliardy, ŘSD vyloučilo ještě dříve kvůli špatnému formuláři. Pokud by ÚOHS námitky zamítl, stavěl by úsek třetí nejlevnější zájemce, kterým bylo sdružení vedené Metrostavem.

            Dá se očekávat, že při nové soutěži nebudou cenové nabídky tak nízké. Situace na trhu se totiž pomalu vrací ke stavu před několika lety, a tak se nabídky firem začínají přibližovat k původním cenám dle odhadu projektantů.

            Pokud se ŘSD poučí z chyb při prvním pokusu, mohl by opakovaný tendr proběhnout rychleji. V prvním případě se totiž zadání měnilo hned sedmnáctkrát, což lhůtu pro výběr vítěze prodlužovalo. A právě při doplňování informací úředníci ŘSD chybovali, čímž podle názoru ÚOHS ovlivnili výběr nejlepší nabídky.

Úřadu vadila i barva textu

Ze zveřejněného rozhodnutí však vyplývá, že některé vady, na které ÚOHS upozornil, byly v podstatě jen drobnosti. Šlo například o tisk části textu červenou barvou.

            „Lze si představit situaci, kdy si uchazeč dodatečné informace bez předchozího bližšího seznámení na profilu zadavatele rovnou vytiskne černobíle a následně se seznámí s jejich obsahem. Tudíž červeně provedená změna by nemusela být pro uchazeče patrná,“ uvedl Rafaj.

            Odložení začátku stavby nahrává archeologům, kteří stále ještě zkoumají některé lokality na budoucí trase D35. Největší činnost lze pozorovat v okolí Rokytna. Výzkumníci však pracují i v blízkosti Uherska, Dolní Rovně či Ostrova. Průzkum terénu měl skončit v červenci, avšak termín byl prodloužen.

O autorovi| Martin Švec, spolupracovník MF DNES

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav