Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Začíná velké stavební finále před nádražím v Plzni

Začíná velké stavební finále před nádražím v Plzni

19. 8. 2018
zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek
Napsali o nás

Zítra v centru Plzně začíná poslední velká tramvajová výluka před plzeňským hlavním vlakovým nádražím. Od 31. srpna budou tramvaje jezdit po Mikulášské třídě bez omezení, pod železniční mosty se vrátí i auta.

PLZEŇ Dnes naposledy se budou tramvaje pendlující mezi centrem Plzně a Slovany střídat na jednokolejné trati kolem nádraží. V úterý ráno začnou technici upravovat troleje a pak jeřáby vytrhají přejezdové výhybky, které jsou u zastávky v Sirkové ulici a pod Mikulášským náměstím. Výhybky umožňovaly přesměrovávat tramvaje právě na tu kolej, po které se dalo přes velké staveniště jezdit.

Omezení bude nutné

 „Bez výluky to udělat nejde. Přejezdové spojky nahradí na obou místech rovné koleje,“ vysvětlil ředitel stavby Jan Zemánek.

            Místo tramvají budou od 21. srpna jezdit autobusy náhradní dopravy mezi náměstím Republiky a Mikulášským náměstím. Autobusy budou uzavřený úsek objíždět přes most Nad nádražím, jako to bývalo už při předchozích výlukách.

            Stavbaři se při podpisu smlouvy na vybudování obou nových železničních mostů a přestavbu silnice pod nimi zavázali, že komunikace pod mosty bude hotová do konce letošních prázdnin.

            „Datum posledního srpna roku 2018 je nepřekročitelná podmínka,“ řekl loni v lednu při zahajování přestavby obou železničních mostů plzeňský primátor Martin Zrzavecký. Podle posledních informací ze stavby, tramvaje začnou po nové trati pod novými železničními mosty jezdit bez omezení 31. srpna. „V sobotu 1. září se na silnici pod mosty vrátí autobusy, od pondělí 3. září tudy začnou jezdit trolejbusy s alternativním pohonem, protože v úseku ještě nebudou troleje. Od 15. září by tudy měly jezdit trolejbusy už běžně pod trolejí,“ upřesnil mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro.

Všechny práce neskončí

Šéf stavby železničních mostů a Mikulášské třídy Jan Zemánek uvedl, že obnovením provozu na silnici stavební práce na modernizaci nádraží nekončí. „Poslední srpnový den ještě nebude položená dlažba na všech chodnících, dále bude pokračovat obkládání pilířů mostu, pracovat se bude dál na jižním železničním mostě. To už ale nebude omezovat provoz na silnici. Rozhodující je dodržení termínu pro obnovení provozu na Mikulášské třídě,“ vysvětlil Jan Zemánek.

            V průběhu září se otevře i nově upravený prostor parkoviště před hlavní nádražní budovou, dojde i ke znovuotevření podchodu pod frekventovanou křižovatkou.

            Protože nově vybudované železniční mosty mají větší rozpětí, stavbaři pod ně dostali širší silnici, která je navíc o téměř metr hlouběji, než byla ta původní. Při jejím budování museli stavbaři přeložit i všechny sítě v podzemí. To vše město stálo 80 milionů korun.

 Řidiči a tramvaje pojedou odděleně

Pro řidiče rozšíření silnice znamená, že tramvaje už budou mít pás jen pro sebe, zatímco dříve se ve směru do centra dělily o místo s auty, a často zůstávaly uvězněné v kolonách mezi nimi. Loni na jaře šel jako první k zemi severní železniční most. Jeho ocelovou konstrukci stavbaři rozřezali ještě na pilířích na šest kusů, a ty pak jeřáb postupně snášel k zemi. Tam dělníci starou konstrukci rozpálili hořáky na malé kusy, a ty putovaly do šrotu. Po novém mostě s rozpětím mezi pilíři větším o 15 metrů projely první vlaky loni na přelomu listopadu a prosince. Menší jižní most šel k zemi letos v únoru, nový se už klene nad silnicí. Vlaky po něm začnou jezdit ještě letos.

            Až do poloviny příštího roku potrvají práce mezi hlavní nádražní budovou a mosty přes řeku Radbuzu. Všechny tyto práce jsou součástí takzvané druhé stavby uzlu Plzeň, kterou vysoutěžilo sdružení firem Metrostav a OHL ŽS. Projektanti spočítali náklady na zhruba 1,2 miliardy korun. Vítězné stavební firmy se zavázaly, že práce zvládnou o čtvrt miliardy levněji. Evropské fondy by měly zaplatit zhruba 839,5 milionu korun.

Fakta Časový harmonogram jednotlivých staveb

* 2014–2017 Uzel Plzeň, 1. stavba, přestavba pražského zhlaví * 2016–2019 Uzel Plzeň, 2. stavba, přestavba nádraží včetně mostů Mikulášská * 2017–2020 Uzel Plzeň, 3. stavba, přesmyk domažlické trati * 2020–2022 Uzel Plzeň, 4. stavba přestavba žateckého zhlaví * 2018–2020 Uzel Plzeň, 5. stavba, Lobzy – Koterov nádraží

Uzel Plzeň, 2. stavba

* Traťová rychlost pro průjezd ve směru III. koridor bude 80 km/h.

* Vložené koleje měří 5,5 km.

* Vznikne 31 nových výhybek.

* Nové trakční vedení dosáhne délky 17,4 kilometru.

* Nové nástupištní hrany o délce 1,1 kilometru

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav