"Loď, na níž se betonovaly základy mostu, se celá potopila sedm metrů pod hladinu a díky vztlaku se 'kesony' (zvláštní duté válce, pozn. red.) vážící téměř dva tisíce tun uvolnily a plavaly,“ říká mostní specialista Metrostavu Jiří Lukeš. Na místo určení je dotáhl remorkér. Technici je následně dosypali štěrkem a s centimetrovou přesností usadili na mořské dno.
Most bude dlouhý zhruba 800 metrů. "Je to každopádně nejnáročnější část projektu. Další částí je ražba tunelů. Jeden je dlouhý 2700 metrů a druhý 700,“ uvádí výrobně technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina. Ražba kratšího z tunelů je údajně náročnější, kvůli pětatřicetimetrovému převýšení a půdorysu ve tvaru S.
Nejde přitom o jedinou velkou zakázku firmy v severských zemích. Například loni na Islandu dokončila ražbu tamního nejdelšího silničního tunelu Nor?fjör?ur. Cena projektu dosahovala 1,5 miliard, z jedné třetiny se na něm kromě Metrostavu podílela také partnerská islandská společnost.
URL| https://www.e15.cz/clanek/1349557/cech...hala-specialni-ponorna-lod-podivejte-se