Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Křídla pro most Století nezávislosti

11. 9. 2018
zdroj: Noviny Metrostavu 14-15/2018 Ing. Lenka Svobodová
Napsali o nás

Před 100 lety nevzniklo po první světové válce jen Československo, ale i druhá Polská republika. Aby naši severní sousedé na století nezávislosti nezapomněli, pojmenovali po něm rozestavěný zvedací most přes Mrtvou Vislu v gdaňské čtvrti Sobieševo, jehož výstavbu řídí Ing. Ladislav Chovanec z polského zastoupení Metrostavu. V průběhu července doplnily téměř hotový pětipolový a 173 m dlouhý Most Stolecia Niepodległości dvě pohyblivá ocelová křídla, která umožní dopravu po řece i plavidlům vyšším než pět metrů.

Obě křídla, z nichž každé vážilo kolem 320 tun, přitáhly po moři i řece na staveniště mostu remorkéry. V Gdyni, kde se finalizovala jejich výroba, je ještě před plavbou montéři doplnili o hydraulický systém, mostní ložiska, odvodnění i ryglování. Na místě montáže v Sobieševu je pak pracovníci polského dodavatele osadili do pozice pomocí hydrauliky a speciálního pontonu se zatápěcími komorami. „Kvůli zachování rovnováhy konstrukce a nutnosti jejího velmi přesného osazení jsme se před montáží obávali nepříznivého počasí. Hlavně větru, který na řece vytváří vysoké vlny. Počasí nám ale přálo a náš subdodavatel – firma TREND – se překonal. Obě křídla osadil už za tři dny. V podstatě jsme tak skončili montáž o celý týden dřív, než jsme plánovali,“ chválí průběh Ing. Ladislav Chovanec.

Čekalo se na ocelová křídla
Práci jeho týmu komplikovala skoro od začátku nejen technická náročnost díla, ale zejména nepříjemné právní spory. Zakázku totiž Metrostav oddział w Polsce získal ve sdružení s firmami Vistal Gdynia a Vistal Infrastructure. Ta první a hlavní, která měla za úkol vyrobit i ocelová křídla, totiž zbankrotovala. „Po jejím krachu jsme hledali nového dodavatele, což se nám nakonec po velkých problémech podařilo. Byl to však ne oříšek, ale pořádný ořech, protože spousta firem byla s Vistalem nějak propojena a po počátečních jednáních jejich zástupci odmítali pokračovat. Nakonec jsme našli společnost GAFAKO, která sice předtím nedělala mosty, ale měla velké zkušenosti s ocelovými konstrukcemi. Změna dodavatele však znamenala, že jsme z 80% rozpracovanou konstrukci museli ve Vistalu naložit na ponton a převézt na nové místo. Také sdružení s Vistal Infrastructure je čistě formální, protože nemá žádné zaměstnance a jenom čeká na schválení úpadku. Se vším si proto musíme poradit sami. Navíc nám život velice komplikuje nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Překonání všech těch problémů si neumím představit bez dobrého týmu techniků, který se nám podařilo s polskými kolegy vytvořit,“ konstatuje vedoucí projektu.

Co bude následovat?
I když jsou hlavní práce na mostě hotové, stavbaře ještě čeká podlití ložisek, instalace hydraulických systémů v podporách mostu, řídicího systému a pak to, čemu říkají konfekce – římsy, svodidla, zábradlí a vozovky – potom proběhne zatěžovací zkouška a práce v řece: dalby a odbojnice. „V harmonogramu máme ukončení prací na mostě a předání všech dokumentů investorovi tak, aby mohl požádat o povolení k užívání do 30. září. Celkové ukončení stavby ale plánujeme do 30. listopadu, protože po otevření nového mostu musíme ještě rozebrat starý pontonový a dodělat opevnění břehů,“ uzavírá Ing. Chovanec.

Ing. Lenka Svobodová

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav