Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí klíčové tratě

14. 10. 2018
zdroj: Mladá fronta DNES Titulní strana Jakub Pokorný
Napsali o nás

PRAHA Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic se stává běžným. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší, cesta trvá hodinu a vlaky jezdí dlouho do noci.

           Za pár let budou „blízko“ i Plzeň a Hradec Králové, odkud je dnes dojíždění vlakem k nevydržení. Stát chystá modernizaci dalších tratí.

            V listopadu se otevře nový tunel u Ejpovic na trase Praha–Plzeň a v novém jízdním řádu v prosinci se už projeví úspora času.

Nejdelší železniční tunel v Česku měří 4,1 kilometru a rychlíku zkrátí cestu o 9 minut. Na mapě je dobře vidět, že současná trasa železnice dělá u Chrástu u Plzně oblouk, zatímco Ejpovický tunel vede výraznou zkratkou.

            Cesta rychlíkem z Prahy–Smíchova dnes trvá do Plzně hodinu a 18 minut, přičemž nově se zkrátí na hodinu a 9 minut, takže už se psychologicky přiblíží „hodině z Prahy do Plzně“.

Denní dojíždění 100 kilometrů

Blesková železnice

Stát modernizuje další tratě.

Z některých krajských měst do Prahy se cesta zkrátí na hodinu.

A počítá se ještě s dalším zrychlením. „Vlaky budou Ejpovickým tunelem jezdit 160 km/h, což je aktuálně nejvyšší možná rychlost na české železnici. Až postavíme vysokorychlostní tratě, můžou v tunelu jezdit i 200 km/h,“ řekl MF DNES ministr dopravy Dan Ťok.

            Plány na další modernizaci plzeňské trasy tím však nekončí. Naopak. Shodou okolností rovněž před pár dny správa železnic představila studii proveditelnosti dalšího, mnohem delšího tunelu, který by vedl z Prahy do Berouna a nahradil dnešní trať podél Berounky u Karlštejna, kde se moc rychle jezdit nedá.

            Ten by vyšel na 50 miliard korun. Byl by dokonce dražší než trasa metra D. Existují tři varianty trasy a podle té nejambicióznější by vlaky zajely do podzemí hned za smíchovským nádražím a vyjely na kraji Berouna. Jízdu z Prahy do Plzně by tunel zkrátil na 45 minut, což už by bylo něco podobného jako dnes jezdit z pražské periferie do centra.

Lobbing za krkonošskou dráhu

Cesta vlakem z Prahy do Hradce Králové dnes připomíná spíš pomalejší vyhlídkovou jízdu, ale i to se začíná pomalu měnit. Příští rok začne oprava hradecké dráhy, která potrvá deset let.

            „Trať mezi Prahou a Hradcem je rozdělena celkem na deset úseků, které se budou modernizovat jako samostatné stavby. Výsledkem bude nová dvoukolejná trať připravená na rychlost 160 kilometrů za hodinu v celé délce,“ slibuje Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty.

            Velkolepá rekonstrukce začne příští rok modernizací prvních čtrnácti kilometrů mezi stanicemi Praha–Vysočany a Mstětice. Dnes se tam jezdí maximálně stovkou. Na trase vznikne i nová vlaková zastávka Praha-Rajská zahrada.

            Královéhradečtí krajští politici pak hodně lobbovali, aby se moderní rychlá trať ještě prodloužila. „Šel jsem za ministrem Danem Ťokem, bouchnul do stolu a říkám: Milý ministře, vy jste udělali nedostatečnou rekonstrukci a investovali peníze, které nesplňují ten cíl. Ministerstvo to pochopilo a schválilo výjimečnou studii na pokračování této trasy do Trutnova. Přidaná hodnota je, že by železnice nekončila v Hradci a turisté budou za hodinu a 40 minut z Prahy v Krkonoších,“ pochlubil se náměstek hradeckého hejtmana pro dopravu a nově i senátor Martin Červíček (ODS), který si téma modernizace trati vzal i jako jedno z předvolebních témat kampaně.

            Kromě zmíněných velkých staveb se staví nebo bude stavět i na dalších místech po republice, kde se jízdní doba zkrátí řádově o minuty. Obyvatelům jihomoravského města Hustopeče ulehčí na cestě do Brna modernizace trati Šakvice–Hustopeče, která je vlastně odbočkou z mezinárodní trati mezi Brnem a Bratislavou.

            Dosud musí cestující z Hustopečí do Brna pokaždé přestupovat, ale po rekonstrukci kolejí ve stanici Šakvice už vlak pojede z Hustopečí přímo do Brna a dojíždějícím ušetří šest minut.

            „Po nově elektrifikované trati budou jezdit moderní soupravy, které cestující přepraví přímým spojem z Hustopečí až do Brna,“ slibuje Illiaš.

            Mezi Českými Budějovicemi a Plzní to na žádné velké dojíždění není. Cesta rychlíkem mezi oběma městy trvá hodinu a 53 minut. Mezi roky 2023 a 2026 se však zrychlí řádově o minuty. Mezi Plzní a Nepomukem stavbaři přidají druhou kolej (což umožňuje nasadit mnohem víc spojů za den) a umožní jet vlakům stovkou.

Závod vlaku a autobusu

Pokud vlak symbolicky soutěží s autem na dálnici, auto dnes na trase z Prahy do Plzně a Prahy do Hradce jednoznačně vyhrává. Po zmíněné modernizaci se však síly vyrovnají.

            Mezi Pardubicemi a Prahou naopak nemá šanci auto, natož autobus. Vyhrává železnice.

            Asi nejvíc ztrácí vlak na auto či autobus na spojnici mezi Libercem a Prahou. Po zastaralé jednokolejné trati se kodrcá vlak přes Turnov a do Liberce se nejde dostat jinak než s přestupem.

            Není divu, že cesta trvá dvě a půl hodiny. Zato autobus vyjíždějící z pražského Černého Mostu je v Liberci za hodinu.

            Tady by pouhá modernizace asi nestačila, proto při jarní návštěvě premiéra Andreje Babiše v Libereckém kraji hovořil tamní hejtman Martin Půta o možnosti postavit úplně novou přímou trať mezi Svijany a Libercem, která by se vyhnula Turnovu a pomalému údolí v podhůří Jizerských hor.

            Výsledkem by byl jízdní čas Praha–Liberec hodina a 20 minut. Vlak by sice jezdil do Prahy déle než autobus, ale zato do centra, nikoli na okraj.

***

Vlaky by zajely do podzemí hned za Smíchovem a vyjely na kraji Berouna.

45min. Cestu vlakem z Plzně do Prahy by zkrátil tunel do Berouna.

 4,1km Ejpovický tunel je nyní nejdelším tunelem v Česku.

 Kde se zrychlí spojení vlakem

PRAHA–LIBEREC Nyní se jezdí vlakem s přestupem v Turnově dvě a půl hodiny. Pokud by trať vedla západněji, cesta by se zkrátila skoro na polovinu. Trať Svijany–Liberec – zatím v politickém jednání – úspora 1 hodina a 10 minut

PRAHA–PLZEŇ Dnes trvá cesta rychlíku z Prahy-Smíchova do Plzně-hlavního nádraží 78 minut. Po otevření tunelu u Ejpovic se zkrátí cesta rychlíku o 9 minut na celkových 69 minut. Pokud by se jednou postavil i zamýšlený tunel u Berouna, zkrátil by cestu až o 25 minut, tedy na 46 minut. Tunel u Ejpovic – zprovoznění listopad 2018 – úspora 9 minut

ČESKÉ BUDĚJOVICE – PLZEŇ Modernizace a rozšíření trati Plzeň–Horažďovice – stavba 2023 až 2026 – úspora v řádu minut, vlaky budou jezdit častěji

PRAHA – HRADEC KRÁLOVÉ Dnes trvá cesta rychlíkem po jednokolejné trati 98 minut. Až se postaví druhá kolej, úsek projede jen za 63 minut. Modernizace trati Praha–Hradec – odhad zprovoznění do roku 2030 – úspora 35 minut (Už v roce 2023 po rekonstrukci úseku Praha-Vysočany – Čelákovice se cesta zrychlí o několik minut.)

BR BRNO– HU HUSTOPEČE  Dnes se musí př přestupovat v Šakvicích a cesta dvěma vlaky trvá dohromady  41 minut.  Na nové trati potrvá cesta po přímým spojem př 35 minut. Modernizace a elektrifikace trati  Šakvice–Hustopeče, rek rekonstrukce uzlu v Šakvicích – vypsánasoutěž na dodavatele –  úspora 6 minut

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav