Hradec Králové - Po dlouhých sporech včera konečně nastal den D pro pokračování dostavby dálnice D11. Krátce před třináctou hodinou oficiálně začaly práce na téměř šestnáctikilometrovém úseku z Hradce Králové směrem na Smiřice. Na něj se původně měli dělníci vrhnout již na podzim loňského roku, ale další stavbu zastavily rozklady proti stavebnímu povolení. Mimo jiné od spolku Děti Země. Tyto spory se podařilo urovnat na sklonku letošního léta, kdy obě znesvářené strany došly ke kompromisnímu řešení a Děti Země nakonec rozklad stáhly.
A možná symbolicky hledal včera předseda spolku Miroslav Patrik na budoucím staveništi autostrády smírčí kříž. „Několik lidí se na mě obrátilo s tím, že v koridoru právě započaté výstavby dálnice D11 se nachází i smírčí kříž, který chtějí uchránit od zdemolování. Tak jej jdu najít,“ řekl Miroslav Patrik, který včerejší slavnostní ceremoniál poklepání základního kamene budoucí dálnice využil ke své první inspekční cestě po staveništi.
„Kromě kříže se chci také podívat na to, v jakém stavu je před samotnými pracemi ekologická situace v koridoru stavby. Ale není to naposled, co sem zavítám, během těch 44 měsíců, na které je stavba počítána, chci ještě provést několik inspekčních cest,“ dodal Miroslav Patrik.
Dohodu s Dětmi Země a začátek samotné výstavby D11 ocenil i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa. „Jsem velmi rád, že se nám povedlo nalézt dohodu s občany kolem dálnice i s občanským sdružením Děti Země a tuto významnou stavbu zahájit,“ nechal se slyšet Jan Kroupa, který se zahleděl i do budoucnosti celé autostrády, kdy připomněl, že v současné době se staví dalších 23 kilometrů dálnice D11 v koridoru od Hradce Králové až po Jaroměř. „Poslední dva chybějící úseky, které dovedou dálnici na státní hranici s Polskem, bychom rádi zahájili nejpozději v roce 2022,“ doplnil Jan Kroupa.
Podle ŘSD právě zahájená výstavba úseku D11 odvede v budoucnu dopravu z kapacitně nedostačující silnice I/33 z Hradce Králové do Jaroměře. A po jejím dokončení, které dodavatel stavby slibuje za 44 měsíců, ŘSD očekává, že v okolních obcích dojde k výraznému snížení jak hlukové zátěže, tak imisí z dopravy a poklesne počet dopravních nehod.
***
Hradec - Smiřice
Délka úseku: 15 460 metrů Plocha vozovek: 349 121 metrů čtverečných Počet stavebních objektů: 139 Cena: 2 594 mil. Kč bez DPH Délka výstavby: 44 měsíců Zhotovitel: Eurovia, Metrostav, Swietelsky
Zdroj: ŘSD