Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Lávka musela ustoupit mostu pro tramvaje

8. 10. 2018
zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek
Napsali o nás

PLZEŇ Těžký jeřáb v sobotu sundával v Plzni z pilířů lávku pro pěší, která se osm let klenula nad klatovským dálničním přivaděčem. Lávka musela uvolnit místo budoucímu mostu pro tramvaje, které budou zajíždět až na Borská pole.

            Modrý jeřáb s ramenem zdviženým k obloze a kvůli němu pro auta na celý den neprůjezdný úsek mezi velkým kruhovým objezdem v Sukově ulici a nájezdem na Dobřanskou ulici zkomplikoval dopravu. První pokus o sundání lávky začal před polednem. I když ke kovové konstrukci klenoucí se nad čtyřproudovou silnicí měli stavbaři dokumentaci, most byl výrazně těžší, než měl být. To zjistil jeřábník, když se ho pokusil poprvé nadzvihnout. Stavbaři navíc museli v jednom místě uvolnit lávku z betonových podpěr pomocí autogenu. Když lávku pro chodce před 8 lety stavbaři dodělávali, použili asi 14 metrů kubických dřeva, odhadem mohlo vážit kolem deseti tun. To vše museli v sobotu vyřezat, aby konstrukce byla co nejlehčí. Téměř dvě hodiny se do okolí rozléhal hluk motorových pil. Odřezávaná dřeva postupně padala na zavřenou silnici pod lávkou.

            Kolem 14. hodiny následoval druhý pokus o zvednutí. „Teď už by to měl jeřáb zvednout. Musíme ale vše dělat velmi opatrně a dávat velký pozor, protože když před lety lávku usazovali na pilíře, konstrukce se kroutila,“ vysvětloval šéf stavbařů z Metrostavu.

            Jakmile jeřáb začal lávku nadzvedávat, velice pomalu se nadzvedla asi o 10 centimetrů. Jakmile se všechny čtyři opěry dostaly do vzduchu, jeřábník lávku zvedl ještě o další kousek. Pak začal s ramenem pomalu otáčet. Lávka se ladně vznášela ve vzduchu. Aby se nepřetočila ve vzduchu, nerozhoupala nebo nenarazila do některé z lamp, dělníci pohyb jistili pomocí provazů na obou koncích konstrukce.

            Pouhá minuta a půl pak stačila jeřábníkovi, aby lávku dostal těsně nad silnici. Opatrně ji usadil na dřevěné trámky, aby desítky tun vážící konstrukce nepoškodila silniční asfalt. „Dostat ji na zem byla první etapa prací. Konstrukci musíme ještě odlehčit, aby ji jeřáb mohl znovu vyzvednout a uklidit až za betonovou stěnu mezi bývalé fotbalové hřiště a chodník pro pěší,“ vysvětlili stavbaři. Tramvajová trať na Borská pole je politickým tématem v Plzni desítky let. Teď konečně se práce rozbíhají. Kvůli budoucí tramvajové trati, která před Borským parkem odbočí do Kaplířovy ulice a bude pokračovat až na Borská pole, už šlo k zemi několik starých budov v bývalých kasárnách. Tam, kde bývalo fotbalové hřiště, vznikne první tramvajová smyčka, u které bude přestupní terminál na mimoplzeňské autobusové linky a záchytné parkoviště pro auta. Dál bude tramvaj pokračovat po novém mostě přes dálniční přivaděč až na konečnou na pomezí univerzity, nákupní a průmyslové zóny. Nový úsek trati má být dlouhý zhruba 1,7 kilometru, první tramvaj by tudy měla projet koncem roku 2020. Současná konečná v Borském parku zanikne.

video na plzen.idnes.cz

Foto popis| Na zemi Velký jeřáb v sobotu snesl z pilířů nad klatovským dálničním přivaděčem v Plzni lávku, pěším sloužila osm let. Místo ní bude nad silnicí most pro tramvaje.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav