Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Most u Škodovky prošel velkým testem

28. 11. 2018
zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský — Petr Ježek
Napsali o nás

PLZEŇ Nový silniční most na Domažlické třídě v Plzni včera podstoupil velký zátěžový test. Specialisté z Kloknerova ústavu ČVUT v Praze měřili průhyby konstrukce při zatížení čtyřmi naloženými nákladními auty. Dohromady vážila 200 tun.

            V deset hodin dopoledne začala auta najíždět na nový most. Šoféři se museli trefit přesně na místa, která propočítali specialisté na mostní konstrukce. Jakmile auta stála tam, kde měla, zůstala nejméně hodinu na jednom místě. Přesné přístroje zaznamenávaly chování konstrukce s přesností desetiny milimetru.

            „Statická zatěžovací zkouška je součástí hlavní prohlídky mostu. Naměřené deformace nosné konstrukce srovnáváme s hodnotami, které pro stavbu stanovil projektant,“ řekl Petr Bouška, jeden ze zástupců ředitele Kloknerova ústavu.

            Specialisté k prvnímu z měření používali strunu a zjišťovali, o kolik se posune při porovnání před a poté při plném zatížení mostu. Zároveň měřili, jestli se po odjetí nákladních aut konstrukce vrátila do své původní polohy. Při druhém měření používali přesné nivelační přístroje a vyhodnocovali, o kolik mostní konstrukce s pilíři při plném zatížení laicky řečeno sedne do terénu a zda se po odjetí aut zase vrátila zpátky do původní polohy.

            Petr Bouška řekl, že ve své dlouholeté praxi zjistili jen výjimečně problémy při zkouškách nových mostů. „To ale bylo v případech, kdy projektant špatně spočítal teoretické hodnoty. Nezjistili jsme, že by most nevyhovoval,“ podotkl.

            Nový silniční most je součástí velké rekonstrukce plzeňského železničního uzlu. Po jeho zprovoznění už auta nebude brzdit železniční přejezd přes trať Plzeň - Domažlice, po kterém musejí jezdit dnes. Kvůli překládání domažlické železniční trati a jejím zdvojkolejnění muselo padnout několik bloků domů. Přeložka frekventované silnice si vyžádala demolici dalších objektů.

            Soutěž na rekonstrukci této části železničního uzlu vyhrála firma Swietelsky. Pro výstavbu silničního mostu si najala jako subdodavatele firmu Metrostav. „Očekáváme, že se konstrukce bude chovat tak, jak ji navrhl projektant. Konstrukce mostu je jednou z nejběžnějších, jaké se při stavbách v České republice používají. S odpovídající údržbou je životnost mostu plánovaná na 100 let,“ uvedl při zahájení měření Tomáš Ptáček z oddělení přípravy projektu společnosti Metrostav.

            Celá stavba nazvaná Přesmyk domažlické trati bude stát více než jednu miliardu korun. Kromě přeložení železniční trati a její zdvojkolejnění souběžně s tím vzniká přeložka frekventované Domažlické třídy včetně silničního mostu nad tratí, po kterém budou jezdit i trolejbusy. Stavbaři vybudují za mostem ve směru na Domažlice i nový kruhový objezd, který bude řešit lepší napojení do areálu škodovky. Stavba má být dokončena v roce 2019.

            Video na plzen.idnes.cz

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav