DAŠICE V souvislosti se zahájením stavby dálnice si asi každý řidič projíždějící po přeplněné I/35 řekne: „No konečně.“
Po dlouhých letech příprav, nespočtu vyřčených slibů a „zaručených“ termínů o prvním kopnutí do země se regionální politici přijeli vystavit před fotoaparáty a televizní kamery a s velkou slávou oznámit, že očekávaná stavba začíná. Ale nebylo to jen zbytečné divadlo? Ačkoliv to zní paradoxně, jsou tu důvody k položení trochu jiné otázky: Proč se zahajuje tak brzy?
Při pohledu z okna a na kalendář se dotaz nabízí. Stavební sezona pro letošek skončila. Opuštěná pole po průzkumu archeologů, jsou po roztátí sněhového poprašku a následném dešti podmáčená, takže na nich nyní těžká technika sotva něco zásadního zmůže.
„Každá stavba má své procesy. Chceme, aby se co nejdříve začaly dělat realizační dokumentace stavby a na ni navazující technologické předpisy a výrobně technická dokumentace. Na to potřebujeme celou zimu a je to jeden z důvodů, proč stavbu zahajujeme už teď,“ objasnil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.
Se zahájením nechtěli silničáři ani čekat na jaro, kdy je reálná šance, že se práce rozjedou i na předchozím úseku z Opatovic do Časů. Obě stavby přitom hodlají zprovoznit zároveň a v posledních letech se často deklarovalo, že se začnou budovat ve stejnou dobu. Pokud stavbaři dodrží smluvní termín, má být úsek do Ostrova uvedený do provozu v srpnu 2022. Na zprovoznění mají dle uzavřené smlouvy 44 měsíců.
„Věříme, že v březnu se pustíme i do stavby úseku od Opatovic. Zkrátili jsme tam lhůtu výstavby na 32 měsíců, takže je reálné, že oba úseky pustíme do provozu najednou,“ prohlásil Kroupa.
Mnohem závažnější problém není ani tak v termínu, ale v tom, že dělníci v podstatě nemají kde kopat. Oproti předcházejícímu úseku totiž stále mají platná povolení jen na čtyři mosty z celkových 22, které se na trase budou nacházet. Jsou to navíc menší stavby.
„Staveniště předáváme po částech. Nejdříve jdou technologicky nejnáročnější objekty, jako jsou mostní konstrukce. Činnost bude vidět jen lokálně, na celé trase se nerozjede,“ řekl Kroupa. Ale například do stavebně složitého přemostění hlavního železničního koridoru u stanice Uhersko se stavbaři pustit nemohou. Stavba mostu překonávajícího několik kolejí přitom zabere podstatě více času.
Pravdou je, že ke konci listopadu zahájili úředníci z pardubického magistrátu stavební řízení na několik dalších souvisejících staveb. Jde o 17 objektů, které zahrnují dvě přeložky silnic nižších tříd, provizorní komunikace či přístupy na pozemky. Celkem je však na celém úseku z Časů do Ostrova 155 plánovaných objektů, takže jde opět o zlomek. Navíc není jisté, že v případě vydání nabude povolení právní moci. A řízení o klíčový souhlas se stavbou hlavní trasy stále neskončilo.
ŘSD stále ještě chybí vykoupit poslední dva problematické a poměrně rozlehlé pozemky. Majitelem jednoho z nich u Dašic je Čech, jehož adresa trvalého bydliště je ovšem v Coldfieldu na britských ostrovech. Složité vypořádání dědictví jedné ženy pak brání k zisku jejího podílu u parcely na katastru Čeradic nad Loučnou spadajících pod Moravany.
Stavbu úseku má na starosti sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky, s nímž podepsalo ŘSD smlouvu v květnu. Za práce si společnosti rozdělí 3,23 miliardy.