Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Pozor, sune se nový most

21. 2. 2019
zdroj: Mladá fronta DNES
Napsali o nás

V Lysé nad Labem dnes dokončují unikátní instalaci mostní konstrukce. V noci nepojedou vlaky

LYSÁ NAD LABEM Den „D“, nebo spíš noc „D“, má před sebou přestavba velkého mostu v Lysé nad Labem. Stavbaři, technici a další odborníci tam budou dnes v noci usazovat novou, 91 metrů dlouhou a 670 tun vážící mostní konstrukci na pilíře. Z bezpečnostních důvodů si tato operace vyžádá úplné zastavení železniční dopravy během noci z pátku na sobotu. Pokud se vše povede, bude hlavní konstrukce nového přemostění kompletní.

Stavbaři za sebou ale mají i celý náročný týden. „15. února začal nejsložitější a unikátní proces, tedy nasouvání konstrukce mostu přes ulici 9. května a přes železniční kolejiště,“ uvedl starosta Lysé nad Labem Karel Otava (ČSSD). Podobný postup nemá v novodobé historii České republiky obdoby. Podle radního Středočeského kraje pro oblast dopravy Františka Petrtýla (ANO) jde aktuálně o přestavbu největšího mostu v České republice. Jeho celková délka činí zhruba 290 metrů. Po opravě má být připraven na maximálním provoz. „Zároveň podpěry mostu nově odolají i mimořádnému zatížení, které by mohl způsobit například náraz vykolejeného vlaku,“ vysvětluje Petrtýl.

 

Vlaky nahradí autobusy

Samotné nasouvání mostu na pilíře bylo rozplánováno na tento týden do nočních hodin. To proto, aby mohla být při dalším posouvání přes kolejiště zastavena doprava na železnici přes stanici v Lysé nad Labem, a to v době nejslabšího nočního provozu. Důvodem je především prevence, aby se některé součásti či zařízení nezřítily před projíždějící vlak. Tedy zabránit opakování neštěstí, k němuž došlo před deseti lety ve Studénce. Tehdy do konstrukce opravovaného silničního mostu, která se několik sekund předtím zřítila na železniční trať, narazil projíždějící mezinárodní rychlík. Při havárii tehdy zemřelo osm lidí a dalších 95 se vážně zranilo. Soudy o tom, kdo tragédii zavinil, rozhodují dodnes.

Správa železniční dopravní cesty na trati 231 Praha – Lysá nad Labem – Kolín v úseku Lysá nad Labem – Kostomlaty nad Labem nahradila v době od 20 hodin do 4 hodin ráno vlaky autobusy náhradní dopravy. Ty se řídí výlukovým jízdním řádem. Ani dnes v noci vlaky přes Lysou nad Labem nepojedou.

V tomto týdnu byla celá konstrukce nasunuta do přesného místa nad pilíře a v noci z pátku na sobotu má být spuštěna níže a usazena na betonové pilíře. „Celá akce je vypočítána přesně na centimetry, je počítáno s průhybem mostovky a řadou dalších faktorů,“ dodává Milan Peška z Krajské správy a údržby silnic. „Tato část mostu se tak dostane tam, kde už zůstane, doufejme, na věky,“ dodává starosta Otava.

Tím skončí nejvíce nebezpečné a náročné práce. Celá investice za více než 276 milionů korun ale ještě zdaleka nebude dokončená. „Následují práce na izolacích, montáži odvodnění mostních dilatačních závěrů, říms, vozovek, zábradlí, protidotykové ochrany a dokončení rekonstrukce stávajících opěrných zdí. Na závěr dělníci nainstalují dopravní značení a provedou dokončovací práce včetně likvidace zařízení staveniště,“ vyjmenoval úkoly, které na stavbaře ještě čekají, Vojtěch Kostiha, mluvčí skupiny Metrostav.

 

Lidé se těší i netěší

První auta mají přes nové přemostění jezdit koncem září. Především obyvatelé části Litole se na to velmi těší. Stavba, která začala loni v dubnu, je totiž odřízla od Lysé nad Labem. Lidé mířící autem na nákupy do Lysé nad Labem nebo k lékaři či na poštu tak musí využívat poměrně dlouhé objízdné trasy. To samé se týká i autobusů. Někteří řidiči přitom využívají zpevněnou cestu kolem areálu podniku Kovona, kde je průjezd umožněn jen po dobu uzavření mostu. Ne všichni jsou z toho nadšení. „Už aby bylo hotovo a my měli klid. Co se jezdí kolem Kovony, je po klidu a soukromí. Lidé s auty se tu prohánějí jako na závodišti včetně náklaďáků, které si nesmyslně zkracují cestu,“ kritizovala na Facebooku místní obyvatelka Hana Šimůnková. Naopak podle Miloše Dvořáka, který bydlí třicet metrů od křižovatky u nadjezdu, je díky jeho uzavření v této části města klid. „Za mě klidně ať žádný nadjezd není, takový klid tu je,“ napsal.

Uzavření mostu stavbaři využili ke kompletní opravě křižovatky v Litoli. „Byla zahájena rekonstrukce podzemních sítí kanalizace a vodovodu s následnou rekonstrukcí celé křižovatky,“ uvedl starosta. Práce na samotném povrchu křižovatky mají začít v březnu, pokud to počasí dovolí.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav