Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Ejpovický tunel je suverénně nejdelším na české železnici

Ejpovický tunel je suverénně nejdelším na české železnici

5. 12. 2018
zdroj: elogistika.info Michaela Drábková
Napsali o nás

Přehled nejdelších tunelů v ČR. Nový Ejpovický tunel je s délkou 4150 metrů suverénně nejdelším železničním tunelem v Česku.

Nejdelší železniční tunely v ČR:

Výběr informací o Ejpovickém železničním tunelu, nejdelším tunelu v Česku, který bude po pěti letech výstavby obousměrně zprovozněn 9. prosince:

– Tunel tvoří dva tubusy, každý o délce 4150 metrů. Tím se na více než dvojnásobek zvýší rekord nejdelšího železničního tunelu v Česku, doposud byl nejdelším tunelem Březenský nedaleko Chomutova s délkou 1758 metrů. Ten byl otevřen v roce 2007 a o 11 metrů překonal tunel Špičácký u šumavské Železné Rudy (Klatovsko), který byl zprovozněn již v roce 1878 a Česku tak kraloval téměř 130 let.

– Stavba Ejpovického tunelu vznikla v rámci modernizace železniční trati Plzeň – Rokycany. Ta je součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního III. tranzitního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem. Cílem modernizace je mimo jiné dosáhnout jízdní doby pod jednu hodinu z hlavního nádraží v Praze na hlavní nádraží v Plzni.

– Objednatelem stavby je státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která modernizace trati za téměř 6,8 miliardy korun financovala. Projektantem byla společnost SUDOP Praha.

– Tunel postavila společnost Metrostav v konsorciu s firmou Subterra. O jejich vítězství v soutěži rozhodoval až Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), u kterého společnost Skanska neuspěla s rozkladem, jímž se pokoušela výsledek zvrátit.

– Skanska skončila v tendru za Metrostavem, který nabídl v soutěži, jež původně počítala s náklady 7,5 miliardy korun, cenu 3,97 miliardy korun. Nižší ceny dosáhl Metrostav jinou technologií stavby tunelu. Zatímco Metrostav nabídl metodu s razicím štítem, Skanska podle projektu chtěla tunel vrtat a odstřelovat. Její nabídka byla 4,75 miliardy korun.

– Tunely razil Metrostav speciálním strojem od německé firmy Herrenknecht TBM, který se pro stavbu vyráběl sedm měsíců na míru. Přišel na stovky milionů korun. Jde o dosud největší štít v Česku o průměru hlavy téměř deset metrů, dlouhý je 114 metrů a váží 1800 tun. Ražba jižního tubusu o délce 4150 metrů začala u Kyšic v únoru 2015 a skončila před Plzní v červnu 2016. Na severním tubusu začal pracovat razicí štít, pojmenovaný Viktorie, v září 2016 a skončil loni v říjnu.

– První vlak projel tunelem zkušebně 15. listopadu, o den později projel v jižním tubusu první vlak s cestujícími. Severním tunelem začnou jezdit nákladní vlaky 7. prosince, o den později pak soupravy s cestujícími a 9. prosince, tedy ode dne platnosti nového jízdního řádu, tam budou jezdit všechny vlaky.

– Od nového grafikonu by rychlíky, které tam pojedou rychlostí 160 kilometrů v hodině, měly trasu Plzeň – Rokycany zvládnout za 11 minut, což je o devět minut méně než dosud a dvakrát rychleji než nejrychlejší autobus. Doba cestování rychlíkem mezi Plzní a Prahou se sníží na hodinu a 20 minut.

– Nové tunely na III. železničního koridoru Praha – Cheb v úseku z Rokycan do Plzně, které protínají vrchy Chlum a Homolka, možná nejdelšími českými železničními tunely nebudou desetiletí, jako jejich předchůdci. Jednou z variant modernizace IV. koridoru z Prahy do Českých Budějovic je totiž stavba 4810 m dlouhého tunelu u Chotýčan na Českobudějovicku, na který by měl navázat 3120 m dlouhý tunel u Hosína.

– Vůbec nejdelší železniční tunel dlouhý 24,7 km měl vyrůst na III. koridoru mezi Prahou a Berounem, vláda však projekt v roce 2010 kvůli finanční úsporám zastavila. Podle posledních informací však nyní SŽDC připravuje novou vysokorychlostní trať Beroun – Praha-Smíchov s dlouhým berounským tunelem. „Momentálně se jeví, že ten nejdelší tunel (původně plánovaný), více než 20kilometrový, nebude ekonomicky vycházet. V současné době jsou tři varianty. Ta třetí, která je ekonomicky nejblíže k povinným parametrům, je třítunelová (tři tunely za sebou),“ řekl nedávno ČTK generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda s tím, že kdyby v roce 2025 byla definitivní podoba projektu včetně vyhlášení soutěže, tak by to považoval za úspěch.

– V ČR je nyní v provozu asi 160 železničních tunelů (ve správě SŽDC), z toho většina je jednokolejných.

Zdroj: ČTK

URL| https://www.elogistika.info/ejpovicky-...suverenne-nejdelsim-na-ceske-zeleznici/

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav