Metrostav pokračuje na stavbě S8 ve Varšavě podle plánu

  • 31. 03. 2015
  • Tisková zpráva

Novou nosnou ocelovou konstrukci mostu generála Stefana Grota-Roweckiego na silničním průtahu S8 Varšavou dokončil v minulých dnech tým Radima Čápa z Metrostavu. Zvládl tak jeden z důležitých milníků na mimořádně sledované modernizaci 4,65kilometrového úseku nejdůležitějšího silničního průtahu hlavním městem Polska.

Největší česká stavební firma pracuje na této stavbě za více než pět miliard korun od července 2013. Podle smlouvy s investorem, jímž je GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), obdoba českého Ředitelství silnic a dálnic, má projekt ukončit v říjnu 2015. Za 27 měsíců od zahájení musí společný 85členný česko-polský tým Metrostavu vybudovat stavbu, která výrazně ovlivňuje život obyvatel i návštěvníků polské metropole.
Modernizace této komunikace spočívá v jejím rozšíření dle místních podmínek o jeden pruh v každém jízdním směru. Hlavní silniční průtah Varšavou pak bude mít čtyři, resp. pět jízdních pruhů na každé straně. Zásadní částí stavby na severním okraji centra jsou inženýrské objekty, mj. 46 mostních objektů a 600 m dlouhý zasklený protihlukový tunel. Největší pozornost veřejnosti poutala vzpomínaná úspěšná modernizace nosné konstrukce sedmipolového ocelového mostu Generála Grota-Roweckiego přes řeku Vislu, a souvisejících mimoúrovňových křižovatek.
Od poloviny letošního února se důležitost rychlého dokončení zakázky Metrostavu ve Varšavě ještě zvýšila. Jeden z tamních nejvytíženějších mostů přes Vislu – Łazienkowski – byl totiž poškozen požárem natolik, že se přes něj auta nedostanou nejméně rok a půl. V souvislosti s tím se v polských médiích objevila řada komentářů, které vybízejí k tomu, aby smlouvu na jeho rekonstrukci dostala firma, která opravuje most Grota, tedy Metrostav. Jen pro ilustraci: “Všichni polští dodavatelé by si měli vzít z Čechů příklad, jak lze rychle a efektivně pracovat a dokonale organizovat dílo, aby zbytečně neobtěžovalo obyvatele. Bravo Metrostave.“ Reakce dalšího účastníka diskuse: „Kolik vám Češi platí za takovou vlezlou reklamu? Pokaždé, když se píše o této investici, hned čtu, jaký je Metrostav skvělý.“ Odpověď: „Neplatí mi nic, ale vidím, že postupují rychle a efektivně.“ Další debatující uzavřel: „Nemusí nikomu platit, aby je chválil. Stačí, že ve srovnání s jinými odvádějí dobrou práci.“

„Rádi bychom co nejdříve v Polsku získali další zakázky, aby náš sehraný tým mohl pokračovat v práci. Zatím však v soutěžích, do kterých se hlásíme, vyhrávají evidentně dumpingové nabídky. Očekáváme však, že spousta zdejších stavebních firem opustí tuto zhoubnou strategii, a ke slovu bychom se mohli dostat i my s rozumnými rozpočty,“ říká vedoucí projektu Radim Čáp.

K širšímu průniku Metrostavu by mělo přispět i založení dceřiné společnosti u našeho severního souseda. Generální ředitel tuzemského stavebního lídra Pavel Pilát totiž zdůrazňuje: „Český trh je již sedmým rokem v destrukci. Abychom udrželi dlouhé roky budované odborné týmy, byli jsme nuceni hledat příležitosti v zahraničí. I když je stavařina těžko exportovatelná, představují dnes naše tržby v zahraničí již více než 20 % na celkových výkonech. Pracujeme nebo jsme v nedávné minulosti pracovali na Islandu, v Norsku, ve Finsku, Bělorusku, Slovensku a dalších zemích. Doprovodným pozitivním efektem také je, že v průzkumech oblíbenosti firem mezi absolventy technických oborů vychází Metrostav i kvůli možnosti získat zkušenosti v zahraničí jako jeden z nejžádanějších zaměstnavatelů“.