Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Půlka nové dálnice D3 urychlí řidičům jízdu

18. 12. 2018
zdroj: Mladá fronta DNES Jižní Čechy Lukáš Marek
Napsali o nás

JIŽNÍ ČECHY Další kus dálnice D3 mají od včerejška řidiči mířící z krajského města do Prahy a zpět. Mezi Ševětínem a Borkem na Českobudějovicku zprovoznilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD v úterý v devět hodin ráno téměř celou první polovinu dálnice D3. Pro šoféry to znamená, že úsekem dlouhým 8,5 kilometru nepojedou většinou 70 kilometrů v hodině, což byla doposud rychlost omezená kvůli stavbě, ale o deset kilometrů za hodinu rychleji. Práce v místě dál naplno pokračují, proto zatím není možné jet 130 km/h.

            Hotové jsou první dva pruhy na pravé části dálnice při jízdě ve směru od Budějovic. Nyní se stavaři pustí do druhé, která je po celé délce současné silnice I/3. Tu čekají takové úpravy, aby splňovala veškeré parametry dálnice. „Na původní silnici provede zhotovitel rekonstrukci vozovky, zdemoluje stávající mosty na I/3 a nahradí je novými. Demoliční práce na mostech začnou už v lednu 2019,“ upřesnila Nina Ledvinová, mluvčí ŘSD. Šířka jízdních pruhů v novém úseku bude v zimě 4,5 metru z důvodu údržby, v létě ji silničáři zúží na 3,5 metru.

Nedokončených 50 metrů

Celý úsek D3 Ševětín – Borek o délce 10,5 kilometru má být hotový na jaře 2020. „Práce ale aktuálně postupují takovou rychlostí, že je pravděpodobné, že ji řidičům předáme do předčasného užívání ještě do konce roku 2019,“ řekl před několika dny Jan Rýdl, vedoucí tiskového oddělení ŘSD. Stavba stojí 933 milionů bez daně a provádí ji společnost Eurovia.

            Na tomto úseku vznikl také jeden velký problém. I po zprovoznění tam zřejmě zůstane 50 metrů nedokončených, protože ŘSD v místě chybí pozemek. Kvůli pochybení úředníka ředitelství nestihlo včas zaplatit za vyvlastnění. ŘSD znovu navrhlo výkup, ke kterému nedošlo, a dostalo se tak na druhé vyvlastnění. Proti němu se majitel letos na podzim poslední možný den odvolal. „Ve věci tak rozhodne krajský úřad,“ doplnil Rýdl. Člověk, který je zodpovědný za toto pochybení, už u ŘSD nepracuje. Dobrou zprávou naopak je, že ještě dříve než celý úsek Borek – Ševětín bude v provozu následující část Ševětín – Bošilec. Tamních osm kilometrů bude hotových už v červnu příštího roku. Zde staví sdružení společností MTS + Swietelsky + Doprastav za jednu a čtvrt miliardy korun bez daně.

Dálnice D3 je nyní hotová mezi Bošilcem a Meznem u hranic Jihočeského a Středočeského kraje. V provozu je také krátká část mezi Úsilným a Borkem u Budějovic.

            Zdaleka ideální není ovšem situace kolem očekávané stavby dvou částí obchvatu Budějovic. Poslední předpoklady byly takové, že se do konce roku začne stavět. Nyní tomu okolnosti nenasvědčují. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) by se měl podle dostupných informací zabývat oběma úseky, tedy Úsilné – Hodějovice i Hodějovice – Třebonín.

            Co se týká úseku Úsilné – Hodějovice, tak u něj ÚOHS vydal 12. listopadu předběžné opatření zakazující zadavateli uzavřít smlouvu. Předcházel tomu návrh na přezkoumání úkonů ŘSD při zadávání této zakázky. Termín ukončení správního řízení nelze podle antimonopolního úřadu předvídat.

Fakta

Rozestavěné úseky D3

Bošilec – Ševětín: 8,14 km

Zprovoznění: 6/2019

Ševětín – Borek: 10,68 km

Zprovoznění: 3/2020

Před zahájením stavby

Úsilné – Hodějovice: 7,20 km

Zprovoznění: 2022

Hodějovice – Třebonín: 12,54 km

Zprovoznění: 2022

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav