„Za necelé tři roky musíme inovovat a modernizovat plavební komory na Vodním díle Gabčíkovo tak, aby se při jeho průjezdu zvýšila bezpečnost i intenzita lodní dopravy,“ řekl Radek Liška, šéf týmu, který rekonstrukci provede. Zadavatelem obří rekonstrukce je slovenský státní podnik Vodohospodárska výstavba. Projekt je spolufinancovaný ze zdrojů Evropské komise, která schválila grant 123 milionů eur z celkových 150 milionů.
Každá z komor zdymadla, které patří k největším v Evropě, má půdorysné rozměry 34 na 275 metrů a umožňuje lodím překonat výškový rozdíl až 23 metrů. „Jen jedno křídlo spodních vrat s tloušťkou dva metry měří 22 x 18 m a váží zhruba 500 tun. U Panamského průplavu je asi o sto tun lehčí,“ doplnil Liška. Generální ředitel státního vodohospodářského podniku Daniel Kvocera k rekonstrukci řekl, že plavební komory jsou v současnosti v havarijním stavu na konci životnosti.
Přehradní nádrž na slovensko-maďarském pomezí je unikátní jak celoevropským významem, tak velikostí a právě z jeho rozměrů vyplynou stavbařům největší obtíže.
Do 140 dnů od převzetí musí stavební firma odevzdat a odsouhlasit realizační dokumentaci. Pak má 510 dní na dokončení a předání pravé plavební komory, následovat bude dalších 415 dní na dokončení a předání levé.
Metrostav zvítězil v tendru na modernizaci plavebních komor největší slovenské vodní elektrárny v Gabčíkovu na řece Dunaj loni koncem prosince díky nejnižší požadované ceně. Komory byly již roky ve špatném stavu a průběžně se v nich dělaly pouze menší opravy. O modernizaci se na Slovensku hovoří již od roku 2015. Pokud se jedna komora opravuje, druhá musí fungovat bez problémů, aby se v místě nehromadily lodě. Gabčíkovo bylo uvedeno do provozu v roce 1992 a ročně jím projede zhruba 15 tisíc plavidel.