V rámci stavby byly instalovány také bezpečnostní prvky pro hasiče včetně informačních tabulí s první pomocí. Vyměněn byl také povrch vozovky cyklostezky na pravém břehu. Celkové náklady stavebních prací činily necelých 27 mil. Kč a byly hrazeny z rozpočtu státního podniku Povodí Odry.
„Samotný vítkovický (Čermákův) jez byl postaven v 40. letech 20 století jako pevný jez pro zajištění levobřežního odběru do nynějších Vítkovických železáren a Accelor Mittalu. Později došlo k několika úpravám (např. osazení klapek) a rekonstrukcím. Poslední rekonstrukce stavební části proběhla v roce 2000,“ informoval ředitel závodu Frýdek-Místek, státního podniku Povodí Odry Dalibor Kratochvíl a dodal: „V současnosti jez Vítkovice zajišťuje dodávku vody průmyslovým podnikům a stabilizuje koryto toku Ostravice“.
Stavební činnost byla zahájena v březnu 2017, během tohoto roku se opravilo pravé jezové pole a v roce 2018 byla opravena levá část jezu, tj. levé jezové pole včetně štěrkové propusti. U železobetonových konstrukcí spočívala oprava v odbourání nevyhovujících povrchů a následném nahrazení novou povrchovou vrstvou z odolnějších vodostavebních železobetonů, jejichž receptura byla navržena zkušeným technologem betonu a zároveň jím byla dohlížena jejich samotná pokládka. Nejvíce namáhané kamenné konstrukce (balvanitý skluz a břehové opevnění) v podjezí byly vyměněny. Šířka jezu je 49 m s délkou vývaru 10,23 m a hloubkou 3 m.
Zhotovitelem stavby „VT Ostravice, jez Vítkovice, km 8,760, stavební část“ byla společnost Metrostav a.s., projektovou dokumentaci dodala a autorský dozor realizovala společnost Sweco Hydroprojekt a.s., odštěpný závod Ostrava.
Naše voda, foto:POD
Pro zvýšení bezpečnosti byla nainstalována záchytná oka pro Hasičský záchranný sbor a natažena lana na stěny ve vývaru pro zachycení se tonoucího. Na březích jsou nainstalovány informační tabule s instrukcemi první pomoci.