Na svezení novým metrem čekaly davy lidí

  • 07. 04. 2015 | zdroj: Právo, Petr Janiš
  • Zpráva

Úderem pondělní třetí hodiny odpolední se do nových tunelů metra A vřítila naostro souprava metra plná cestujících. Byla přeplněná. První svezení si nenechaly ujít stovky lidí, aby se podívaly, jak vypadá nových šest kilometrů podzemní dráhy se čtyřmi novými stanicemi.
Lidé, kteří v nich čekali, se do prvního vlaku téměř nemohli vejít. Ti, kterým se to nepovedlo, museli čekat sedm a půl minuty na další soupravu.
Velikonoční otevření metra si nenechal ujít premiér Bohuslav Sobotka, který to označil za nepochybně dobrou zprávu pro Pražany a návštěvníky metropole, pražská primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) a vedení dopravního podniku.

Nejvíce se líbila motolská stanice

Každá stanice je jiná, mají různé tvůrce. Snad nejlépe lidé hodnotili Nemocnici Motol architekta Petra Sýse, hloubenou stanici, na jejíž prosklenou střechu sněžilo. Za nevýhodu zde cestující označovali užší nástupiště. Ostatní tři stanice jsou ražené, projely jimi razicí štíty. Stanice Petřiny je po Kobylisích druhou raženou jednolodní stanicí.

Na svezení novým metrem čekaly davy

Zaujme zde užití umělého kamene karmínové barvy na podlahu místo žuly. Na Nádraží Veleslavín zase na zemi bliká modrý pruh, který značí, kam se před příjezdem vlaku nesmí vstoupit.
Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) označil za důležité, že se podařilo zkrátit cestu na letiště Václava Havla. Místo 21 minut z Dejvické to má z Nádraží Veleslavín trvat autobusem čtvrthodinu. Celou rozšířenou trasu A nyní metro projede za 29 minut a 15 sekund. Všechny nové stanice mají bezbariérové výtahy, což ocenili vozíčkáři. Méně už lidé cestující na letiště ocení, že poslední úsek východu ze stanice musí vyšlapat i s kufry po schodech, protože chybějí eskalátory.

Děkovali i Bémovi

Se stavbou etapy metra V. A se začalo v roce 2009 za exprimátora Pavla Béma (ODS), naplánovaná trasa k letišti se stočila do Motola. Dolínek včera při děkování na Nádraží Veleslavín zmínil i Béma. Právu pak řekl, že nemyslel pouze kritizovaného exprimátora, ale celé tehdejší vedení města, které investici začalo.
„Důležité bylo, že se rozhodlo. Byli jsme svědky toho, že se věci spíše rušily, než aby se dělaly. Proto bylo to poděkování,“ uvedl Dolínek. Krnáčová se tomu vyhnula, i když je za nové stanice metra ráda. „Zda se ale mělo skončit právě v Motole, to nevím, projekt původně vypadal jinak a plánovalo se spojení na letiště. Zůstali jsme někde uprostřed,“ řekla Právu.
Podobný pohled prezentoval dopravní odborník, ředitel Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr. „Trasa A neměla mít takovou prioritu. Vede do čtvrtí, které obsluhují tramvaje. Mělo se stavět metro D na jih Prahy, kde žije mnohem více lidí bez tramvají,“ řekl Právu.
Souhlasí s tím starosta Prahy 4 Petr Štěpánek (SZ – Trojkoalice). „Nastal čas propojit pražskou a středočeskou dopravu nejen autobusy a železnicí, ale i tramvajemi a metrem, a to hlavně v jižní části Prahy,“ řekl Štěpánek. Obchodní ředitel Metrostavu Milan Veselský řekl, že prodloužení metra A se podařilo dokončit díky tomu, že všechny strany se svými právníky směřovaly k témuž. „Na této trase se společný cíl zdařil,“ poznamenal Veselský, patrně v narážce na tunelový komplex Blanka.
Celkem má teď pražské metro 61 stanic.