Poslední červnovou sobotu začne oprava největšího dálničního mostu Vysočina na D1 ve Velkém Meziříčí. Přinese dopravní omezení zrovna v době, kdy Češi vyjíždí na dovolené a D1 je jednou z tras ve směru do Chorvatska.
Náročnou rekonstrukci mostu za víc jak miliardu korun v režii Ředitelství silnic a dálnic ČR provádí společnost Metrostav a.s., divize 4. Jak pro JL vysvětluje mluvčí Skupiny Metrostav Vojtěch Kostiha, hlavní etapa rekonstrukce bude probíhat za úplného vyloučení provozu na pravém mostě (tj. ve směru na Brno) a bude zahájena v sobotu 29. června a dle plánu potrvá 70 dní.
„Během této etapy bude provoz veden pouze po levém mostě, a to v režimu 2 + 1 resp. 1 + 2. Vždy od soboty do středy budou dva pruhy ve směru na Prahu a od středy do soboty budou dva pruhy ve směru na Brno,“ vysvětluje Kostiha.
Samotná modernizace úseku D1-19 byla zahájena již 29. března s tím, že v roce 2019 proběhne výstavba nové středové kanalizace, budou položena nová kabelová vedení ve středovém pásu, rozšířen pravý most Vysočina a provedena modernizace levého jízdního pruhu (LJP) před mostem Vysočina a pravého jízdního pruhu (PJP) za mostem Vysočina.
„V příštím roce pak bude provedeno rozšíření levého mostu Vysočina a modernizace PJP před mostem Vysočina a LJP za mostem Vysočina a provedeny dokončovací práce. Celý úsek D1-19 by měl být uveden do normálního provozu do konce listopadu 2020,“ informuje mluvčí.
K tak zásadní stavbě pořádá zhotovitel spolu s ŘSD a radnicí Den otevřených dveří (DOD) na dálničním mostu. Koná se v sobotu 22. června. Cílem je informovat veřejnost o právě spuštěné rekonstrukci největšího mostu dálnice D1.
DOD proběhne přímo pod mostem Vysočina, v ulici Příkopy. Jak Vojtěch Kostiha říká, akce bude vhodná pro všechny zájemce o tuto výjimečnou stavbu, její rekonstrukci i celkovou modernizaci D1. „Program cílí především na rodiny s dětmi. K dispozici bude skákací hrad, fotokoutek a dřevěné atrakce. K vidění bude výstava fotografií z historie, snímky z vnitřní i celkové rekonstrukce mostu a z modernizace D1,“ říká. Na TV obrazovce poběží zajímavá videa.
O čem je rekonstrukce
Jedná se o trámový most o čtyřech polích v délce 426 m. Nosnou konstrukci tvoří ocelový komorový nosník s ortotropní mostovkou vážící téměř 6 tisíc tun, což nebývá na dálnicích v ČR zcela běžné.
„Modernizace mostu spočívá hlavně v jeho rozšíření, aby každá konstrukce umožnila v případě potřeby převedení provozu v režimu 2 + 2. Zároveň je ale nutné z důvodu zvýšení zatížení v režimu 2 + 2 konstrukci zesílit. Proto se současně s rozšířením provádí i zesílení konstrukce a výměna mostních ložisek a mostních závěrů,“ vysvětluje Vojtěch Kostiha s tím, že v rámci renovace bude mostovka rozšířena v obou jízdních směrech o 75 cm, tj. z 11,75 metrů na 12,5 metru.
Rozšíření mostovky bude provedeno pouze na vnitřních konzolách směrem do vnitřního zrcadla mezi oběma konstrukcemi. K zesílení hlavní nosné konstrukce dojde nad vnitřními podporami a v obou krajních polích. Na mostě proběhne i nová protikorozní úprava povrchu a sanace spodní stavby mostu.
„Rekonstrukce bude specifická tím, že veškeré práce probíhají ve výšce skoro 80 metrů a za provozu na dálnici. Rovněž podobně jako loni počítáme s vysokými teplotami,“ přibližuje mluvčí. Dělníky v horkých dnech čekají na rozpálené vozovce těžké podmínky. Navíc stavební a montážní materiály potřebné na opravu těžce přístupné vnitřní konstrukce a k výztuze mostové komory si musí do výšky vynosit.
Přijede původní projektant
Z historie mostu je známo, že jeho stavba začala v roce 1972 a most byl zprovozněn r. 1978. V plánu byl již před 2. sv. válkou.
„Kam naše informace sahají, most by měl být dílem vyloženě českých odborníků. Na DOD bude přítomen původní projektant mostu Antonín Pechal, který pohovoří o historických zajímavostech spojených s mostem,“ uvádí pro zajímavost mluvčí.
Hlavním smyslem stavby bylo překlenutí údolí řeky Oslavy v rámci stavby D1 – spojnice mezi dvěma největšími městy Prahou a Brnem.
„Soutěž na přemostění údolí byla vypsána v roce 1967 a kromě ocelové konstrukce padala v úvahu i varianta betonová. Vítězná varianta dvou souběžných ocelových mostů byla vybrána v roce 1971,“ připomíná Vojtěch Kostiha. Stavba začala na jaře roku 1972 a stavbaři při práci čelili velké výzvě.
Zajímavé je i to, že při stavbě mostu byla v naší republice tehdy vůbec poprvé v takovém rozsahu aplikována tzv. letmá montáž. To je technologie, kdy konstrukce mostu roste postupným připínáním dílů bez použití lešení či skruží.
Most Vysočina byl úspěšně uveden do provozu 28. listopadu 1978.
Je raritou jako jeden z největších a nejvyšších dálničních mostů v ČR.