Valná většina tendrů v rámci ŘSD se podřizuje jedinému zásadnímu kritériu, a to nejnižší ceně nabízené zhotovitelem.
Vítěze tendru pak jednoznačně určuje tato cena. Tato praxe se stávala velice častým terčem kritiky, neboť vítězná nabídka bývala nezřídka účelově podhodnocená a ve výsledku se výrazně prodražila.
„Prvek jediného kritéria nejnižší ceny může upozaďovat jiné výhody, například reálnou lhůtu stavby. Jedním z mých řešení bude neklást cenu jako první a jediné kritérium.
Je to trend v Evropě,“ uvedl v rozhovoru pro deník E15 Kováčik. „Vyspělé země už před několika lety začaly opouštět kritérium nejnižší ceny jako nevýhodné, které ne vždy přináší nejlepší hodnotu,“ dodal.
„Dlouhodobě nejsme zastánci soutěžení na nejnižší cenu, a proto záměr nového ředitele Ředitelství silnic a dálnic vítáme. To, co stát za nejnižší cenu dostane, často není to, co by si představoval, a mnohdy to ani není levné, jak můžeme sledovat na rekonstrukci úseku D1 u Humpolce,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojta Kostiha.
Pokud si člověk nebo soukromá firma vybírají dodavatele pro vlastní potřebu, zohledňují kromě ceny i řadu dalších faktorů, jako jsou reference, kvalita, doba dodání, šetrnost k životnímu prostředí nebo záruka. „Stejně tak by podle nás měl postupovat i stát.
Pokud ústup od soutěží pouze na nejnižší cenu skutečně nastane, budeme velmi rádi,“ doplnil Kostiha.
Změna kritérií výběrových řízení by podle stavebníků zrychlila a zkvalitnila stavbu dopravních komunikací v Česku.