„Děláme to tak proto, abychom předešli problémům, které se vyskytly při stavbě tunelu Blanka. Jak všichni víme, k propadům půdy tehdy došlo třeba ve Stromovce,“ říká Scheinherr s tím, že samotný průzkum vyjde přibližně na 1,58 miliardy korun.
Geologové si vezmou na paškál pouze pozemky, na kterých má vést trasa mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Veškeré štoly, menší tunely, ale i budovy, které při něm vzniknou, budou později využity při budování nové trasy.
K jejímu reálnému vybudování ale povede ještě dlouhá cesta. V první fázi je sice v plánu vyrazit za 57 miliard korun tunely pro metro bez řidiče mezi Pankrácí, Novými Dvory a Písnicí, dopravní podnik ale ještě zdaleka nemá potřebná povolení, ale také nevlastní všechny pozemky. S těmi jsou trable hlavně v Písnici a Krči.
„V současné době již není ve hře varianta společného podniku se soukromou firmou ani nic podobného,“ vzpomíná Scheinherr na nápad minulého vedení metropole, které chtělo díky spojení se skupinou společností Penta Investments vykupovat pozemky za tržní, zpravidla vyšší ceny. To veřejná správa zatím dělat nesmí.
Geologický průzkum by se měl podle radních dotknout Pražanů co možná nejméně. Provoz na trase metra C nebude přerušen, soupravy budou po dobu průzkumu stanicí Pankrác projíždět pomaleji.
Diskuse se stále vedou také kolem návrhů výtvarných řešení stanic. Pro stanici Náměstí Bratří Synků, která je součástí úseku z Pankráce na náměstí Míru, magistrát v minulosti rozhodl, že uspořádá architektonickou soutěž na její podobu. „Co naopak neřešíme, je podoba výdechů. Je pro nás důležité, aby se pro Pražany co nejvíce zatraktivnil prostor, kde se denně pohybují. Výdechy do tohoto prostoru nepatří,“ míní Adam Scheinherr.
Už pozítří projednají výstavbu linky metra D i pražští zastupitelé. Jakmile odklepnou radou hlavního města předpřipravené financování, uzavře dopravní podnik obratem smlouvy se zhotoviteli geologických průzkumů.
Mezi ulicí 5. května a nájezdovou komunikací Na Strži to bude firma Metrostav, mezi ulicemi Jankovská a Na Strži Hochtief. Firma Strabag se postará o úsek od křižovatky Na Strži a Antala Staška u stanice Olbrachtova.
Metro D Pokud geologický průzkum neukáže závažné komplikace, v létě 2020 půjde navázat výstavbou stanic v úseku z Pankráce do stanice Olbrachtova. * Podaří-li se získat všechna potřebná povolení, na konci roku 2027 by se Pražané mohli poprvé svézt celou trasou nové linky, která bude bez řidiče / plně automatizovaná a bude kompletně pokryta mobilním signálem.