Cílem je zvýšení bezpečnosti, spolehlivosti a kapacity výtahu. Šikmý kolejový výtah je v provozu od poloviny 70. let, v plavební sezoně je velmi vytížený. Je určen pro přepravu sportovních lodí a jejich posádek přes korunu hráze z dolní do horní vody a naopak. Vozík táhnou dvě lana po kolejové dráze, výtahový stroj je umístěný na točně zabudované na koruně hráze. Zapotřebí je kompletně modernizovat strojní a elektrotechnologickou část plavebního zařízení.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v České republice. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo. Povodí Vltavy chce na Orlíku vybudovat také bezpečnostní přeliv, který má snížit zatížení vodního díla při extrémních povodních.