Italové vycouvali z boje o opravu D1. Stavět bude Metrostav, Swietelsky a Hochtief

  • 28. 04. 2015 | zdroj: iHNed.cz, Radek Bednařík
  • Zpráva

Společnost Serenissima Costruzioni se nebude znovu odvolávat u ÚOHS proti vyloučení ze soutěže na opravu úseku Hvězdonice - Ostředek.
Ministr financí na podnět Italů ale požádal ministerstvo dopravy, aby prošetřilo, zda všechny tři zakázky, kam se Serenissima hlásila, byly zpracovány správně.
Italové se chtějí hlásit do dalších soutěží na opravu D1, jakmile budou vypsány.

Italská společnost Serenissima Costruzioni už nebude bojovat o zakázku na opravu části dálnice D1. Skončil tak její souboj s Ředitelstvím silnic a dálnic, které ji v polovině února vyloučilo kvůli údajnému nedodání části dokumentace. Firma se sice obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ten nicméně počátkem dubna řízení zastavil. Italská společnost totiž nesložila povinnou kauci.

"Společnost Serenissima se rozhodla, že ukončí řízení u ÚOHS pro úsek Hvězdonice - Ostředek a nebude tak blokovat zahájení oprav. Ještě není rozhodnuto, zda stejný krok učiní i ve sporu o úsek Ostrovačice - Kývalka," sdělila Michaela Jorgensen z právní kanceláře Smed Jorgensen, která italskou společnost v Česku zastupuje.

Podle tiskového mluvčího Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martina Švandy měla firma patnáct dnů na to, aby se proti rozhodnutí odvolala. A to neučinila. "Mohu potvrdit, že rozklad proti našemu rozhodnutí jsme neobdrželi. Protože lhůta skončila teprve ve čtvrtek minulého týdne, čekáme ještě několik pracovních dnů, abychom si byli zcela jistí, pokud by byl třeba někde na cestě," sdělil Švanda.

Stavebnictví a obchod čekají lepší časy. Důvěra podnikatelů je nejvýše od roku 2008 - čtěte ZDE

Úsek u Hvězdonic tak bude opravovat sdružení firem Metrostav, Swietelsky a Hochtief. To původně podalo druhou nejnižší nabídku, ve výši 549 milionů korun. Serenissima nabídla částku o 150 milionů nižší.

Italská společnost je nicméně pořád ještě ve hře o úsek Měřín - Velké Meziříčí západ. Jde shodou okolností o největší zakázku ze všech tří, do kterých se firma přihlásila. Firma za ni nabídla necelých 850 milionů korun, druhé v pořadí sdružení firem Eurovia a Strabag za opravu chce o 180 milionů více.
Ministerstvo dopravy prověřuje ŘSD

Italská společnost se 12. března obrátila přímo na ministra financí Andreje Babiše s tím, aby prošetřil, zda se v Ředitelství silnic a dálnic neplýtvá evropskými penězi. Tři úseky, do kterých se Serenissima přihlásila, totiž budou s velkou pravděpodobností spolufinancovány z operačního programu Doprava, který má na starosti ministerstvo dopravy.

V odpovědi italské společnosti, kterou mají HN k dispozici, odpovídá ministr financí Babiš v tom smyslu, že dokud peníze ministerstvo dopravy na dané úseky nepřiklepne a neproplatí je, nemůže nic dělat.

"Auditní orgán ministerstva nicméně vaše podání vnímá jako vhodné upozornění na možné riziko při čerpání dotačních prostředků na tyto projekty," píše v dopise Babiš.

Požádal proto ministerstvo dopravy, aby prověřilo případné nesrovnalosti u zakázek, do kterých se italská firma přihlásila. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že žádost o kontrolu obdrželo. "Prověřování jsme už zahájili. Vyžádali jsme si od ŘSD podklady k rozhodnutím, které se týkají společnosti Serenissima Costruzioni. Nyní je analyzujeme tak, abychom vyloučili veškeré pochybnosti o soutěžích na modernizaci D1," uvedl Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva.