„Omezení vyvolaná koronavirovou nákazou se nás naštěstí příliš nedotkla, pokud pominu počáteční nedostatek respirátorů či častější dezinfekci pracovišť,“ vzpomíná vedoucí projektu Štefan Ivor. Na stavbě v nepřetržitém provozu pracuje asi 60 lidí. V podzemí se činí speciální bagr, který zároveň zvládá i vrty pro upevnění vystrojovacích prvků. Metrostav používá i nový vrtací vůz, jenž vzhledem k úzké šachtě musel být spuštěn na dno částečně rozmontovaný.
Momentálně se dostali pod úsek metra C, přičemž vzdálenost vrchlíku od ostění provozované linky je podle Ivora pouhých pět metrů. Na Pankráci projekt očekává velmi nepříznivé geologické podmínky s nestabilními horninami v tzv. kosovském souvrství, pro které jsou typické silně porušené prvohorní břidlice střídané vrstvami křemenců, přes něž do díla přitéká podzemní voda. Proti předpokladům se ale její hladina snižuje větší měrou a nadloží v okolí průzkumné štoly si proto více sedá. Ražba by měla skončit ve zcela odlišném horninovém prostředí tvrdých diabasů, kde se ke slovu dostanou trhací práce.
„Ražba ve městě je složitá, na Pankráci je navíc umocněná svislou dopravou rubaniny, betonu i výstroje přes úzkou šachtu. Komplikací je i blízkost tunelů provozovaného metra a inženýrských sítí, z nichž největší je 1200mm potrubí, které ve vzdálenosti asi pěti metrů od průzkumné šachty přivádí do Prahy vodu ze Želivky,“ popisuje Ivor.
Metro D s délkou 10,6 km nabídne 10 stanic, z toho dvě přestupní. Nejdřív vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a Depem Písnice. Následně má být budován i úsek z Pankráce na náměstí Míru.