Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • ​První česká železniční „dálnice“ roste mezi Vinohradskými tunely a Hostivaří

​První česká železniční „dálnice“ roste mezi Vinohradskými tunely a Hostivaří

25. 8. 2020
zdroj: dnoviny.cz
Napsali o nás

Správa železnic ve spolupráci se stavebními společnostmi Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ představila médiím aktuální podobu tzv. hostivařského koridoru. Stavbaři mají za sebou zhruba dvě třetiny realizace projektu a mohli tak ukázat větší částí zprovozněných kolejí i hrubé stavby nových zastávek.

Modernizace trati mezi vinohradskými tunely a Hostivaří je považována za železniční stavbu desetiletí, protože promění dvoukolejnou trať na první čtyřkolejnou železnici v Česku. Zároveň je pro hlavní město výrazným městotvorným prvkem, neboť uvolní velké plochy pro další rozvoj širšího centra Prahy. 

„Mezi hlavním nádražím a Hostivaří se rodí skutečně taková železniční dálnice s mimořádnou kapacitou pro příměstskou, dálkovou i nákladní dopravu. Cestující a obyvatelé Prahy však ocení spíše významné zvýšení komfortu přepravy, vznik několika nových dopravních terminálů s mnoha přestupními vazbami a také několikanásobné překonání územní bariéry, kterou až dosud tato trať reprezentovala. Zjednodušeně řečeno, díky různým podchodům a nadchodům se třeba Vršovice stanou mnohem prostupnější oblastí,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Dvě nové zastávky

Hostivařský koridor přinese Pražanům dvě nové zastávky. Zatímco zastávka Praha-Zahradní Město propojí vlakovou dopravu s tramvajovou a autobusovou a bude zahrnovat i terminál s čekárnou a odbavovacími prostory, zastávku Praha-Eden ocení zejména fanoušci fotbalové Slavie, protože se nachází v bezprostřední blízkosti stadionu. Cestujícím však také nabídne přímý přestup na hlavní autobusovou trasu z Jižního Města na Vinohrady.

„Jde o momentálně největší aktuální dopravní stavbu v Praze, proto mě velmi těší, že navzdory náročným podmínkám se našemu týmu daří plnit harmonogram. Velkou výzvou je pro nás nejen pandemie a její dopady, ale také skutečnost, že tak rozsáhlý projekt budujeme prakticky bez přerušení provozu. S nadsázkou říkám, že rušíme staré koleje hned poté, co po nich projede vlak, a zakládáme nové těsně před tím, než projede další,“ řekl generální ředitel Metrostavu Jaroslav Heran.

Stavba zahrnuje také modernizaci železniční stanice Praha-Vršovice. Nádraží se promění v bezbariérový dopravní uzel s novým podchodem, který bude prodloužen až do Nuslí. Projekt dále uleví obyvatelům Strašnic, protože počítá se zrušením stávající dvoukolejné trati vedoucí právě hustou zástavbou v této lokalitě.

„Stavba vyniká také množstvím dodatečných změn, které však velmi prospějí konečnému výsledku. V této souvislosti bych jmenoval například doplnění čtvrtého ostrovního nástupiště ve stanici Praha-Vršovice a přístupové lávky,“ doplnil jednatel společnosti Swietelsky Rail CZ Pavel Pechač.

Projekt s názvem Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková předpokládaná výše nákladů na stavbu je 5 361 916 009 Kč. Míra podpory EU je 82,14 % ze způsobilých nákladů, výše dotace činí 110 309 931 EUR, tedy zhruba 3 miliardy Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav