Ražbu 1565 m dlouhého silničního tunelu Bjornabakkane ve středním Norsku zahájili v těchto dnech raziči Metrostavu. Ve spolupráci s místní firmou Havnen Anlegg postaví pro norskou obdobu českého Ředitelství silnic a dálnic - úřad Staten Vegvesen - protilavinové zabezpečení silnice v oblasti největšího norského fjordu Sognenfjorden. Stavba by měla být dokončena v září 2016. K získání této zakázky pomohly největší české stavební firmě vedle zkušených razičských týmů a spolupráce s norskou firmou zejména kladné reference z dosavadních skandinávských projektů – dvou silničních tunelů na Islandu a tunelů pro helsinské metro.
Jak uvedl vedoucí projektu Ing. Pavel Bűrgel, podzemní část díla zhotoví metodou Drill&Blast (navrtej a odstřel), která se vzhledem ke stabilnímu granitovém a granodioritovém nadloží ve Skandinávii obvykle používá. Na práce čeští odborníci použijí vlastní speciální techniku, jako je třílafetová vrtací souprava Sandvik DT 1130 SC, stroj na aplikaci stříkaného betonu Meyco Potenza a další zařízení. Vytěžená hornina bude použita k zasypání části břehu jezera Veitastrondvatnet, po níž nově povede úsek silnice. Zbytek využijí stavbaři k vybudování protilavinových valů.Tyto práce provádí partner ve sdružení. Plocha výrubu tunelu bude zhruba od 69 m2 (profil T8,5) do 45 m2 (profil T5,5). Ve srovnání s dvoupruhovým profilem tunelu Blanka se v Norsku tedy razí tunel zhruba poloviční. Podzemní dílo bude vybaveno jednostrannými zálivy pro odstavení vozidel, boční technickou místností a obratištěm pro hasičské vozy.
V současné době představují zahraniční zakázky pro Metrostavu necelých dvacet procent celkových tržeb. Vzhledem k tomu, že se v České republice nerazí žádný tunel, jsou práce v zahraničí jedinou možností, jak udržet pohromadě specializované týmy razičů. Několik skupin zkušených pracovníků nyní buduje dva tunely na dálnicích D1 a D3 u našeho východního souseda. Metrostav však stále disponuje dalšími odborníky, kteří získali neocenitelné zkušenosti na výstavbě pražského metra či tunelového komplexu Blanka. Vzhledem k tomu, že na Islandu má firma dceřinou společnost a ve Finsku a Norsku obchodní zastoupení, nemusely by uvedené tunely zůstat osamocenými projekty ve Skandinávii. K vyhledání nových příležitostí směřuje intenzivní marketingová činnost. A obchodní zastoupení Metrostavu v řadě zemí východní Evropy zase sondují možnosti pro uplatnění strojů TBM z pražského metra.
Metrostav zahájil ražby tunelu v Norsku
12. 8. 2014
Tisková zpráva