Armagedon s ELI Beamlines - nechte děti zažít vesmírné dobrodružství

  • 11. 05. 2015 | zdroj: Technik, Ivana Strasmajerová
  • Zpráva

Země je v nesnázích. Blíží se k ní asteroid, s nímž má dojít za 30 let, konkrétně v roce 2045, k fatální srážce. Role zachránců planety se musí ujmout nová generace vědců a s pomocí nejvýkonnějšího laseru na světě odvrátit kosmickou katastrofu.

TAKOVÝ JE SCÉNÁŘ třetího ročníku soutěže, která atraktivním způsobem popularizuje vědu dětem ve věku 10-15 let. Děti budou v průběhu soutěže plnit úkoly, které tematicky zapadají do scénáře boje o záchranu planety, setkají se se skutečnými vědci Akademie věd a v experimentálních laboratořích centra HiLASE spatří zařízení pro veřejnost nedostupná; kromě jiného si například budou moci kreslit laserem na povrch kovů. Nejúspěšnějších 5 dětí se ve finální fázi soutěže zúčastní simulované záchranné mise ve vesmíru.
Semifinále a finále soutěže se odehraje v prostorách dolnobřežanských škol v blízkosti laserového centra HiLASE, velkého investičního projektu Fyzikálního ústavu AV ČR. Centrum se zabývá experimentálním vývojem zcela nové generace diodově čerpaných pevnolátkových laserů s vysokou energií v pulzu a zároveň vysokou opakovací frekvencí. Lasery s takovými parametry neexistují v žádné laboratoři na světě. Jsou silnější a výkonnější než jiná zařízení, která jsou v současné době dostupná, a tudíž existuje reálná šance, že by byly schopny se této simulované situace zhostit. „Použití výkonného laseru pro odvrácení kosmické katastrofy připadá v úvahu za předpokladu, že bychom takové zařízení vynesli do vesmíru a po dostatečně dlouhou dobu na asteroid mířili ze správného úhlu. Energie laseru by odpařovala povrchové vrstvy asteroidu, což by vytvořilo reaktivní tah, který by mohl změnit dráhu asteroidu při letu sluneční soustavou,“ říká astrofyzik Jiří Grygar, jeden z odborných garantů soutěže.

Jak a kdy se do soutěže přihlásit?

Přihlášky mohou podat všechny děti ve věku 10-15 let prostřednictvím elektronického formuláře: http://vesmir.cz/expedice/prihlaska/. Soutěž probíhá od 8. 4. do 23. 8. 2015. V první fázi bude na základě vyplněných údajů vybráno 150 dětí, které postoupí do 2. kola. V průběhu 2. kola dostanou účastníci zadání práce, jejíž řešení posoudí porota ve složení astrofyzik Jiří Grygar, britský chemik Michael Londesborough, vojenský pilot Oldřich Pelčák a další. Nejúspěšnějších 30 semifinalistů postoupí do 3. kola, kde se budou formou interaktivních fyzických, vědomostních, kreativních a týmových úloh testovat důležité osobnostní stránky budoucího kosmonauta. Na konci etapy bude vybráno 5 finalistů a jejich posláním bude příprava na simulovaný let k asteroidu s asistencí předních odborníků v oborech. Děti se dotknou horniny z Měsíce, obléknou si kosmonautické rukavice a skafandr a setkají se se skutečným kosmonautem. Nej atraktivnější cenou pro finalisty je opravdový let po parabolické dráze, kde děti na vlastní kůži zažijí stav beztíže. Vítězové budou zároveň pověřeni důstojným úkolem pojmenovat části infrastruktury nejvýkonnějšího laseru na světě.
V závěru minulého ročníku děti navrhovaly pojmenování skutečné planetky, dosud č. 153616, objevené astronomy z Astronomického ústavu Akademie věd v Ondřejově v roce 2001. Dinamia, složenina z písmen jejich křestních jmen, v současné době probíhá schvalováním Mezinárodní komise pro pojmenování těles sluneční soustavy.
Organizátory soutěže jsou časopis Vesmír, Fyzikální ústav Akademie věd a laserové centrum ELI Beamlines a HiLASE. Hlavním partnerem projektu je stavební společnost Metrostav, která dlouhodobě podporuje studenty vysokých a středních škol technického zaměření a nyní svoji pozornost soustřeďuje i na mladší talentované studenty.
Během tiskové konference, která se konala začátkem dubna v prostorách Akademie věd v Praze, se mohli novináři seznámit s garanty projektu a jednou z finalistek minulého ročníku. Organizování obdobných soutěží přináší své ovoce, v dětech podporuje přirozenou zvědavost, a jak bylo na konferenci zmíněno, účastníci takových soutěží často volí vědecké a technické zaměření za svou celoživotní studijní a pracovní dráhu.