Již čtvrtým projektem největší české stavební společnosti v Norsku je nová zakázka v oblasti Snillfjord na
západním pobřeží této severské země, zhruba 50 km vzdušnou čarou od Trondheimu. Její součástí je
přeložka silnice se dvěma tunely. První z nich – Slordal -je dlouhý 2 745 m, druhý – Mjones -měří 745 m.
Z pohledu Metrostavu je nejzajímavější součástí stavby most přes fjord Astfjorden, protože takovéto
přemostění bude firma stavět vůbec poprvé. Stavební práce se mají rozběhnout v lednu 2018 a dokončení je
plánované na podzim 2020.
Celková hodnota zakázky činí v přepočtu přes 2,2 mld. Kč a Metrostav ji bude realizovat ve sdružení
s místním partnerem, firmou Bertelsen & Garpestad. Obě firmy spolu aktuálně realizují v Norsku také obchvat
města Kongsberg. „Přestože ve Skandinávii působíme již od roku 2006, zahraniční zakázka vždy představuje
zvýšené riziko, proto na všech zahraničních projektech spolupracujeme s místními partnery,“ uvedl ke
spolupráci šéf zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Václav Soukup. Podíl Metrostavu na této zakázce
je přibližně 60%.
Bez zahraničních zakázek by Metrostav jen těžko hledal uplatnění pro své specializované pracovníky a strojní
vybavení. V tuzemsku se z velkých podzemních staveb se aktuálně realizuje pouze železniční tunel Ejpovice.
Společnost se proto rozhodla pro riskantní expanzi do zahraničí, kde je projektů dostatek. Zároveň je tam ale
i tvrdá konkurence ze strany místních firem a nadnárodních stavebních koncernů. Jak ukazuje aktuální
zakázka, české firmě daří obstát – mimo Norska Metrostav aktuálně realizuje projekty ve Finsku, na Islandu,
v Německu, Polsku nebo Bělorusku.
Další informace poskytne
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA
tiskový mluvčí Metrostav a.s.
Telefon: 266 019 715
E-mail: vojtech.kostiha@metrostav.cz