Po měsících tvarování, svařování a lakování se přesouvají stovky tun hotových komponent z ocelářské dílny v Horních Počernicích po českých silnicích na Slovensko do Gabčíkova, kde již stojí jeřáby připravené na finální montáž. Aby série nadměrných nákladů nezpůsobila přetížení dopravy, stavbaři Metrostavu rozdělili trasy do několika variant a termínů. Zatímco severní trasa přes Hradec Králové, Olomouc, Mohelnici a Veselí nad Moravou, střední trasa přes Chrudim, Vysoké Mýto, Olomouc, Vyškov a Brno a trasa „D1“ vede přes Kolín, Jihlavu a Brno.
„Po D1 transportujeme jeden z nejlehčích dílů vyrobených vrat. I tak však váží úctyhodných 28,5 t a celková hmotnost soupravy činí 42 t. Díl má délku 18 m, šířku 3 m a výšku 4,2 m. Pro srovnání: Nejtěžší díl nových vrat váží 107 t. Pro přepravu tak těžkých břemen jsme museli využít speciální podvalníky a při nakládce a vykládce jedny z největších jeřábů,“ vysvětluje Radek Liška, vedoucí projektu z Metrostavu.
Vodní dílo Gabčíkovo u Bratislavy prochází nejrozsáhlejší modernizací v historii. Její podstatou je výměna veškerých ocelových konstrukcí na obou plavebních komorách. Prestižní miliardová zakázka na první pohled zaujme impozantními čísly. Například dolní vrata mají rozměry 36 na 22 m, tloušťku 2 m a i s pomocnými konstrukcemi váží 1200 t. Jsou tedy těžší než proslulá vrata u Panamského průplavu.
Přehradní nádrž mezi Bratislavou a státní hranicí s Maďarskem byla dokončena v 90. letech 20. století. Cílem aktuálně probíhající modernizace vodního díla je zvýšení bezpečnosti i intenzity lodní dopravy.
Kontaktní údaje
Vojtěch Kostiha
tiskový mluvčí Skupiny Metrostav
Metrostav a.s. Koželužská 2450/4 180 00 Praha 8
T 266 019 715, M 606 629 225
vojtech.kostiha@metrostav.cz,
www.metrostav.cz