Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Metrostav otevřel tunel v ledové pustině na Islandu

25. 10. 2020
Tisková zpráva

Praha, 26. října 2020

Miliony let staré lávové příkrovy, polární záře a až 15metrové závěje. Při poslední zakázce na Islandu scházelo stavbařům Metrostavu snad už jen spatřit Sněžného muže. V nedělí 25. října 2020 dobrodružství na severozápadě země skončilo a do nového silničního tunelu Dýrafjarðargöng, jehož název se Čech raději ani nesnaží vyslovit, vjeli první řidiči. Kvůli karanténním opatřením předcházela otevření závor pouze symbolická akce „na dálku“ – projev ministra dopravy z kanceláře v Reykjavíku.

Dvoupruhový tunel Dýrafjarðargöng měří 5,3 km a vede skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði. Pro místní obyvatele je velmi důležitý, protože propojuje dva fjordy a řidičům zkracuje cestu o více než 30 km! Až dosud bylo přitom v zimním období zcela běžné, že sníh a mráz vyřadil z provozu původní silnici a odřízl celou jižní oblast od civilizace až na týdny či měsíce.

„Jak už v Metrostavu za ta léta dobře víme, drsný sever vždy připraví stavbařům tvrdou zkoušku, a to nejen z pohledu fyzických, ale i psychických sil. Letos se k zimě, tmě a samotě navíc ještě přidaly kvůli pandemii koronaviru obava z nákazy, vládní restrikce a nejistota návratu. O to víc mě těší, že jsme během stavby dokázali vytvořit několik rekordů v rychlosti ražby – vyrazili jsme 111 metrů za týden a 405 metrů za měsíc!“ prozrazuje Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.

„Jižní portál je asi úplně nejbizarnější místo, na kterém jsme kdy stavěli. Jde o jednu z největrnějších oblastí na Islandu, která byla až do zprovoznění tunelu prakticky nepřístupná. Přes zimu jsme tam byli až pět týdnů úplně odříznuti od světa. Zažili jsme i vichřice, za kterých jsme nemohli opustit základnu. Jsem rád, že je projekt hotov a nikomu se nic nestalo,“ uvedl vedoucí projektu Dýrafjörður Josef Malknecht z Metrostavu.

Největší česká stavební společnost Metrostav působí na Islandu téměř nepřetržitě již 14 let. V zemi ohně a ledu vybudovala již čtyři tunely o celkové délce 23 km. Ten poslední postavila ve sdružení s místní firmou Suðurverk v letech 2017-2020.

Český stavební trh i nadále trápí nedostatek zakázek, a to zejména v oblasti podzemních staveb. Metrostav proto dlouhodobě nachází uplatnění v zahraničí. Island rozhodně není jedinou zemí, kde působí – jeho pracovníky znají i v Norsku, Finsku, Polsku, Bělorusku a dalších státech. Firmy Skupiny Metrostav v současnosti dosahují téměř 30 % obratu v zahraničí.

 

Kontaktní údaje

Vojtěch Kostiha
tiskový mluvčí Skupiny Metrostav
Metrostav a.s. Koželužská 2450/4 180 00 Praha 8
T 266 019 715, M 606 629 225
vojtech.kostiha@metrostav.cz

nl8wqestceajndennmyx.jpgtie8zjsijmyazrlb8cxg.jpgn1bvzcyvh54tpmfrcvfs.jpgwis9ptr00rqepi8k0zbs.jpgtqialosmnerlwobkg2mm.jpgnpoxeekyynunrbwqhmxm.jpgl8fags3nupvlpf0wflpy.jpgf4ifjc6nbmpeucyytcv3.jpgl2wl68hvcnaupq7t3x8q.jpgw9kyhq4t35gmsowjzkxr.jpgrmnrovyggiesyunfwrri.jpg

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav