„Stavbu vnímám jako kontinuální dobrodružství plné překvapení. Na jednu stranu můžeme oproti svým předchůdcům využít moderních technologií, na druhou stranu musíme ctít autenticitu synagogy a dodržet požadavky památkářů. Příkladem je nedávné statické zajištění klenby, při němž se nám podařilo najít rozumný kompromis mezi úplným rozebráním konstrukce a zapojením novodobých materiálů,“ říká vedoucí projektu Daniel Lipert z Metrostavu.
Jeho týmu navíc přidělává starosti poloha synagogy, která komplikuje logistiku. Centrum města s úzkými uličkami totiž neumožňuje zásobování nákladní dopravou ani zřízení dočasných skladovacích prostor. „Materiál dopravujeme takřka každý den výhradně malými vozidly a v některých případech se nuceně vracíme k postupům ze ‚staré školy‘. Nedávno jsme třeba museli betonovat z klasické míchačky a ručně donesených pytlů s betonovou směsí, protože na místo nelze dopravit míchačku s pumpou,“ prozrazuje Daniel Lipert.
Náročnou práci mají na stavbě i subdodavatelé. Dle požadavku památkářů se totiž musí nové vitráže vsadit do starých ocelových konstrukcí, které pocházejí z meziválečné doby a místy vykazují až centimetrové nepřesnosti. Navzdory tomu se zkušeným řemeslníkům již podařilo úspěšně nainstalovat asi polovinu vitráží. Nyní čelí stavbaři Metrostavu nové výzvě při rekonstrukci střechy na věžích synagogy. Původní eternitovou šablonu nahrazuje přírodní břidlice. Protože kopule nemá pravidelný tvar, při pokládání krytiny vzniknou různá nároží, která vyžadují preciznost, kreativitu a zkušenosti pokrývačů.
Aktuálně probíhající restaurátorské opravy stropu dále prokázaly, jak devastující dopad mělo na synagogu částečné vypálení během tzv. křišťálové noci a následné chátrání objektu po dobu několika desítek let. Po oškrábání novodobých omítek a sejmutí maleb restaurátoři bohužel nalezli pouhé torzo původního pozlaceného sgrafita. Pomocí otisků se podařilo zachránit pouze dva ornamenty, velká část stropu se však musela kompletně shodit a znovu naházet. Stavbaři provedli také nové profilace říms, pilastry u sloupů a ozdobných prvků na omítce. Strop je již nyní zhruba z poloviny zrestaurován.
„Jsem rád, že jsme se v rámci projektu již posunuli z fáze bourání a odstraňování nepůvodních prvků do fáze tvoření,“ říká Daniel Černý, soukromý investor, který synagogu i rabinát před lety koupil a rozhodl se je zrekonstruovat.
Díky kompletní rekonstrukci se synagoga v Žatci i s rabínským domem promění v multifunkční kulturní prostor, který bude svou vnější podobou maximálně odpovídat původní stavbě z 19. století s neobvyklou maurskou architekturou. Vnitřní prostory budou naopak modernější a univerzálnější pro jakoukoliv výstavu, koncert či divadlo. V části interiérů bude i expozice o historii židovské komunity v Žatci. V obou budovách stavbaři zrekonstruují střechy, okna, fasády i interiéry. Harmonogram stavby počítá s dokončením rekonstrukce na začátku roku 2022. Následovat bude tvorba samotných expozic.
Město Žatec má po Plzni druhou největší dochovanou synagogu v Čechách. Interiér vyniká především mimořádnou akustikou. Ostatně svědčí o tom i americký film Jentl z 80. let, který se přímo na žádost režisérky a herečky Barbry Streisandové částečně odehrává právě v žatecké synagoze.
Největší česká stavební společnost Metrostav má bohaté reference z oblasti rekonstrukcí historických budov. V tomto případě se navíc může opřít i o zkušenosti z oprav, a dokonce i výstavby náboženských staveb. V rámci projektu 10 hvězd například rekonstruovala synagogu v severočeském Úštěku. Nedávno dokončila stavbu nového kostela na Barrandově.
Kontaktní údaje
Vojtěch Kostiha
tiskový mluvčí Skupiny Metrostav
Metrostav a.s. Koželužská 2450/4 180 00 Praha 8
T 266 019 715, M 606 629 225