Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Stavbaři za provozu metra vyměňují strop nad stanicí Florenc. Vnitřní prostory chrání pojízdná střecha

Stavbaři za provozu metra vyměňují strop nad stanicí Florenc. Vnitřní prostory chrání pojízdná střecha

16. 11. 2022
Tisková zpráva

Potřebujete vyměnit strop svého dvoupodlažního domu a nechcete, aby stavební práce narušily běžný chod domácnosti? Pro stavbaře společnosti Metrostav DIZ žádný problém. Ve stanici pražského metra Florenc právě teď za plného provozu rekonstruují stropní desku o rozloze 5 450 m2, a to včetně kompletní hydroizolace. Zatím největší výzvou je postupná výměna prefabrikovaných předpjatých nosníků, která se musí stihnout v přesně stanovených víkendových výlukách. 

„Z hlediska koordinace je to jeden z nejnáročnějších projektů, co jsem zažil. Během každé víkendové výluky musíme stihnout vyměnit 9-12 nosníků, z nichž každý měří 23 metrů a váží 28 tun. Každý záběr tak vyžaduje velmi pečlivou přípravu a promyšlenou logistiku. Na začátku jsme z toho byli nervózní, ale tím, že jde pořád o ten samý proces, můžeme ho postupně ladit a zdokonalovat. V tuto chvíli máme za sebou tři záběry a úspěšně vyměněno 18 z celkových 131 nosníků,“ říká Vojtěch Lacina, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav DIZ, a dodává: „Při této příležitosti bych chtěl poděkovat projektovému manažerovi Dopravního podniku hlavního města Prahy Danielu Veverkovi. Díky dobré přípravě projektu a profesionálnímu přístupu z jeho strany stavba postupuje bez větších potíží a dle stanoveného harmonogramu.“

Protože první etapa stavby zasahuje do prostoru nad energoblok a navazující provozní místnosti, které zajišťují provoz metra, stavbaři Metrostavu DIZ musí používat speciální pojízdnou střechu, aby ochránili technologie před nepřízní počasí. Když posouvají po kolejnicích provizorní ocelovou konstrukci s rozpětím 25 metrů, z dálky to vypadá, jako když po Florenci cestuje průmyslová hala. „Nejde přímo o náš patent, projekt s tím počítal, ale je pravda, že jsme si konstrukci optimalizovali a přizpůsobili pro co nejefektivnější postup prací. Stejné řešení připravujeme nyní i na druhou etapu, v níž bude potřeba ochránit před deštěm podchod s obchody a nejrůznějším technickým zázemím a původními obchodními jednotkami,“ upřesňuje Vojtěch Lacina. 

Projekt však v následujících měsících a letech neslibuje pouze hektické rošády s obřími nosníky a práce s pohyblivou střechou, ale i další výzvy. V následujících etapách přibude potřeba postupně překládat inženýrské sítě na provizorní ocelové konstrukce, kterých je v dané lokalitě nespočet, a v poslední třetí etapě pak i demolice komplikované monolitické části stropní desky, která si vyžádá zajištění podchodu.

Betonová stropní deska ve stanici metra Florenc pochází ze 70. let a kvůli rozsáhlé korozi a porušené hydroizolaci se nebezpečně přiblížila hranici své životnosti. Potvrdila to nejen spousta odborných průzkumů, ale i laicky srozumitelný fakt, že do stanice dlouhodobě zatéká. Největší zásah dostala původní konstrukce při ničivých povodních v roce 2002, kdy byla kompletně zaplavena. Přitížení konstrukce stanice v rámci povodní byly pravděpodobně příčinou snížení účinnosti hydroizolačního systému a zvýšení míry zatékání do objektu. To zároveň přineslo riziko nevratného poškození nosných konstrukcí.

Na pražské Florenci vládne čilý stavební ruch kvůli několika souběžně probíhajícím developerským projektům. V lokalitě vzniká úplně nová čtvrť, a proto lze harmonogram projektu ve stanici metra oglosovat časovým údajem „za pět minut dvanáct“. Zejména po výstavbě administrativního komplexu Masaryčka by totiž bylo velmi obtížné se ke stropní desce vůbec fyzicky dostat.  

Investici realizuje pro Dopravní podnik hlavního města Prahy společnost Metrostav DIZ ve sdružení se společností Geosan. Stavební práce začaly v březnu letošního roku a měly by skončit v závěru roku 2026. Nejviditelnější součástí projektu bude modernizace vestibulu metra a doplnění dvojice eskalátorů do výstupu směrem k autobusovému nádraží Florenc (namísto pevného schodiště).

 

Kontaktní údaje

Vojtěch Kostiha
tiskový mluvčí Skupiny Metrostav
Metrostav a.s. Koželužská 2450/4 180 00 Praha 8
T 266 019 715, M 606 629 225
vojtech.kostiha@metrostav.cz

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav