„Největší zakázka v historii Metrostavu Norge potvrzuje naši silnou pozici na prestižních severských trzích. Český stavbař, to už je dnes nejen v Norsku, ale i celé Skandinávii opravdu pojem. Moc mě těší, že jsem součástí tohoto dobrodružství již od první zakázky na Islandu před 16 lety a věřím, že v budoucnu si sáhneme na ještě významnější projekty, než je tento,“ řekl Aleš Gothard, ředitel společnosti Metrostav Norge.
Silnice první třídy E8 tvoří hlavní přístupovou cestu do největšího města severního Norska Tromsø. Nový úsek mezi vesnicemi Sørbotn a Laukslett pomůže vyvést tranzitní dopravu mimo nejzastavěnější část Ramfjordu a zvýší nejen rychlost, ale také bezpečnost provozu v členité lokalitě. K tomuto účelu poslouží protilavinová ochrana v podobě bariér podél silnice a další bezpečnostní opatření proti sesuvům.
Dominantu desetikilometrového úseku však tvoří 870 metrů dlouhý trámový most Ramfjordbrua se základy na ocelových pilotách ve fjordu. Jeho severní konec pod kopcem Leirbakken už má hotový násyp v moři. Investor jej nechal provést v rámci jiné zakázky, aby se místo dostatečně zatížilo a stabilizovalo alespoň 18 měsíců před stavbou mostu. Součástí projektu je dále sedm menších mostů s rozpětím od 20 do 80 metrů.
„Tromsø leží až za 69. rovnoběžkou. Bude to naše dosud nejsevernější stavba a také první za polárním kruhem. Z toho vyplývají i specifické doprovodné stavby – v projektové dokumentaci nás velmi zaujal hlavně přechod pro soby. Očekáváme náročnou logistiku a mimořádně drsné klimatické podmínky. Na druhou stranu náš tým už je třeba z nedávné expedice na odlehlý kout Islandu zvyklý na ledacos. Během tří let by se tu mělo protočit asi 150 lidí, převážně Čechů a Slováků,“ prozrazuje Matěj Novotný, vedoucí projektu z Metrostavu Norge.
Sdružení společností Metrostav Norge a Bertelsen & Garpestad podepsalo smlouvu s norskou správou silnic Statens Vegvesen ještě vloni před Vánoci. Stavební práce by měly být zahájeny letos po Velikonocích a dokončeny v roce 2027. Hodnota kontraktu dosahuje 2,1 miliardy norských korun, tedy 4,5 miliard korun českých.
Skupina Metrostav, která reprezentuje největší českou stavební společnost, působí na severu Evropy již od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, unikátní most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii celkově dosud vyrazila přes 48 kilometrů tunelů. V současnosti tvoří zahraniční zakázky 40 % obratu Skupiny. Vloni na podzim zahájila souběžně s další výstavbou v Norsku například i ražbu tunelu na Faerských ostrovech.
Vizualizace projektu:
Kontaktní údaje
Radim Mana
tiskový mluvčí Skupiny Metrostav
Metrostav a.s. Koželužská 2450/4 180 00 Praha 8
T 266 019 715, M 601 110 376
radim.mana@metrostav.cz