Blanku otevřeme za měsíc, potvrdil ČRo náměstek primátorky Dolínek

  • 20. 08. 2015 | zdroj: ČRo - regina.cz
  • Zpráva

Termín otevření tunelu Blanka zatím není ohrožený. Českému rozhlasu to řekl první náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD. Tunelový komplex se má pro řidiče zpřístupnit přesně za měsíc, tedy 20. září. Fungovat bude ve zkušebním provozu.

„Jedeme podle plánu, který byl. To znamená, probíhají zkoušky, které jsou zatím bez problému,“ poznamenal náměstek primátorky hlavního města Prahy a pražský radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD.„Samozřejmě jsou tam drobnosti, které se odstraní za běhu. To znamená, že pořád bez problému vše běží tak, že 20. (září – pozn. red.) může být otevřeno.“Podle Dolínka je možné, že po otevření bude tunel mnoho let ve zkušebním provozu, protože stále chybí vnější městský obchvat i protihluková opatření.„Pro majitele stavby je to nepříjemné v tom, že máte stavbu, která je vyhotovená, není úplně nejlevnější.“„A musíte pořád čekat na to, až se dokolauduje,“ uvedl náměstek primátorky hlavního města Prahy a pražský radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD.
Anabáze s otevřením
Blanka se měla otevřít už v roce 2012. Město tehdy přiznalo finanční potíže a termín otevření se posunul až na rok 2014. Ani loňské jaro pak nevyšlo, léto také ne a ani 2. prosinec, tedy svátek Blanky, řidiči v tunelu neoslavili. Dodavatel technologické části totiž nestíhal dokončit práce. Po pár měsících se zjistilo, že přívalové deště poničily kabely. Muselo se vyměnit 56 kilometrů vedení. Hlavní město už šestikilometrový tunelový komplex stál 38 miliard korun. Může to být ale víc. Stále také není jasné, kdo zaplatí za poškozené kabely a jejich výměnu. Praha se chce s dodavatelem, firmou ČKD Praha DIZ, dohodnout po otevření tunelu. Na magistrátu se ale rozhořel další spor. Strana zelených, která je v pražské koalici, si stěžuje, že Praha není na otevření tunelu připravená. A je potřeba upravit provoz na ostatních ulicích v centru města, aby nebylo přetížené.
Tubusy plné techniky
Komplex vlastně tvoří tři samostatné tunely. Tubusy pro jednotlivé směry jsou oddělené a každý má dva až tři pruhy. Kromě světel, semaforů, informačních tabulí jsou v tunelech ventilátory, které budou znečištěný vzduch hnát k otvorům ve stropě.Čistý vzduch bude zajišťovat 22 obřích turbín a systém šachet. V případě požáru by se zastavil vjezd do tunelu. Řidiči, kteří už by tam byli, by měli vypnout motory aut a nouzovými východy se dostat ven.V celém tunelu je asi 300 kamer. Obraz z nich budou sledovat v řídicím dispečinku na Strahově. Kamery by měly umět samy rozpoznat požár, auto v protisměru, nebezpečný náklad, a taky člověka na silnici.