Ševětín čekají kvůli dálnici velké změny

  • 14. 10. 2015 | zdroj: denik.cz
  • Zpráva

Ševětín - Až dálnice D3 dorazí k Ševětínu, městys by si měl pořádně oddychnout. Těžká nákladní auta z nedalekého lomu už by totiž neměla jezdit středem Ševětína, ale po vznikajícím obchvatu. Velkou změnou pro Ševětín může být i průmyslová zóna, která se v souvislosti s dálnicí chystá na rozloze zhruba 40 hektarů v okolí dvora Švamberk.

"

První kus obchvatu městyse už je dokonce hotov. Je to komunikace z místního lomu směrem k silnici na Mazelov. „Sjezd z dálnice bude jedna z dalších etap obchvatu," říká starostka Ševětína Romana Hajská. S obchvatem si chtějí Ševětínští pospíšit. „Snažíme se, aby to bylo už za rok," upozorňuje Romana Hajská s tím, že obec už má pro obchvat vykoupené potřebné pozemky a k dálnici ho chce dovést ve spolupráci s Jihočeským krajem a lomem.

Určitou neznámou zatím zůstává, jak se obchvat dostane přes železnici. Nový nadjezd by se měl stavět v rámci pokračování koridoru Praha České Budějovice. To je ale vzdálenější budoucnost, proto městys usiluje o dočasné řešení. „Jednáme o tom s krajem. Jsou to milionové částky," poukazuje Romana Hajská na finanční náročnost obchvatu i v dočasné variantě a dodává, že taková akce je nad možnosti obecní pokladny. Rozhovory s krajem ale vidí starostka nadějně.

I sdružení firem, které bude stavět dálnici v úseku Bošilec-Ševětín, s obchvatem městysu počítá. Obchvat má navázat na sjezd z dálnice, a ten se má stát jedním z prvních míst, kde se začne pracovat. Deníku to včera potvrdil František Fryš, ředitel závodu Dopravní stavby JIH společnosti SWIETELSKY.
Na průzkum území se připravují archeologové

Novou stopu vybrali projektanti pro dálnici D3 na úseku Bošilec Ševětín, jehož stavba byla nedávno slavnostně zahájena. V části od Veselí nad Lužnicí po Bošilec, který už se staví, se dálková komunikace přidrží současné trasy hlavního tahu z Českých Budějovic na Prahu. Navazující úsek od Bošilce k Ševětínu ale povede většinou „po zeleném".

Mezi Bošilcem a Ševětínem momentálně probíhá proces předání staveniště. Například se překládají inženýrské sítě, aby se trasa „uvolnila" pro stavební firmy. Zmíněný úsek dálnice D3 má za 1,2 miliardy korun postavit sdružení firem Metrostav Swietelsky Doprastav. Podle Františka Fryše, ředitele odštěpného závodu Dopravní stavby JIH společnosti SWIETELSKY se na stavbě začne zajištěním přístupů, dopravních cest na staveniště, zemními pracemi konkrétně skrývkami ornice nebo třeba zakládáním mostních objektů. „Úsek začíná u Bošilecké křižovatky a zčásti se dotýká železničního koridoru," popisuje trasu budoucí komunikace František Fryš. Dodává, že linie dálnice je vedena až k Ševětínu z velké části „po zeleném" mimo stávající trasu silnice I/3.

Jedním z prvních míst, kde budou vidět stavbaři, bude i okraj Ševětína, směrem na Mazelov, kde vznikne nová mimoúrovňová křižovatka. Ta má umožnit napojení stavby na obchvat městysu a také na blízký lom společnosti Kámen a písek Český Krumlov, aby se těžká nákladní doprava pokud možno co nejdříve vyhnula samotnému Ševětínu.

Ve sdružení firem mají většinu prací odvést Metrostav a Swietelsky. Metrostav se zaměří hlavně na zemní práce a některé mostní objekty. Swietelsky na vodohospodářské sítě, konstrukci vozovek a asfalty a menší podíl má Doprastav hlavně v oblasti mostních objektů.

Na trase dálnice se chystá i archeologický průzkum. Podle Františka Fryše je to standardní záležitost. „Dokonce už jsme byli archeology varováni, že tam asi nějaké nálezy budou," dodává s úsměvem František Fryš a připojuje, že stavbaři s průzkumem samozřejmě počítají.