U Blanky vznikají podzemní stání, otázkou je zájem řidičů

  • 19. 10. 2015 | zdroj: Pražský deník MATĚJ LUDVÍK
  • Zpráva

Praha chce v březnu 2016 otevřít dvě podzemní garáže pro 1200 aut, které se staví jako součást tunelu Blanka

Praha – Přestože tunelový komplex Blanka už přesně měsíc funguje, všechny stavby v rámci budování tohoto miliardového díla ještě v provozu nejsou.
Bez většího zájmu veřejnosti se v současnosti dokončují práce na dvou rozlehlých podzemních parkovištích na Letné a na Prašném mostě v Dejvicích, které vznikají v místě stavební jámy tunelu. První auta by sem mohla vjet v březnu příštího roku, tedy o půl roku později než do Blanky. „Ke zpoždění došlo z několika důvodů, jednak nastaly drobné stavební problémy, dále Technická správa komunikací musí vysoutěžit provozovatele a v neposlední řadě se urychleně dokončovala Blanka a díky tomu se veškeré kapacity stáhly,“ řekl Pražskému deníku náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).
V obou podzemních garážích v současnosti probíhají jen dokončovací práce, což potvrzuje i mluvčí stavební společnosti Metrostav František Polák.
„Dnes už máme stavbu hotovou včetně podlah, a nyní se dodělá něco, čemu by se mohlo říkat odbavovací systém,ale nejprve je důležité definitivně rozhodnout, jak budou garáže provozované,“uvedl Polák

Zatímco na Prašném mostě bude k dispozici 350 stání v dvoupatrové podzemní garáži, na Letné jsou podlaží dokonce tři a počítá se zde s 850 místy pro parkování. O využití obou rozlehlých prostor nyní jedná hlavní město s radnicemi Prahy 6 a Prahy 7.
„Nyní je rozvrženo rozdělení takové, že spodní patro je určené pro státní správu a samosprávu, prostřední patro pro rezidenty a horní patro pro návštěvníky,“ tlumočí Dolínek ústní dohodu s Prahou 7 o parkovišti na Letné.
To potvrzuje i místostarosta sedmé městské části pro dopravu Ondřej Mirovský (SZ), podle něhož je nutné technologicky oddělit jednotlivá patra, aby mohla fungovat samostatně. Pro zdejší obyvatele počítá v prostředním podlaží s 300 až 350 místy.
Hlavní debata mezi magistrátem a radnicí však bude o tom, jaká má být výše ceny pro rezidenty. „Snažíme se to udělat co nejlevněji a náměstek Petr Dolínek zase jako správný hospodář chce, aby na tom město něco málo vydělávalo,“ vysvětluje rozpor Mirovský.

Výsledná cena bude kompromisem

Podle něj předběžně zájem o kryté parkování mezi obyvateli Prahy 7 je, záviset ale bude právě na ceně, protože za celoroční stání na modrých zónách venku na ulici se dnes platí sedm set korun za rok, v garáži by se podobná částka mohla platit za pouhý měsíc.
„Je otázka, jak nastavit cenu vůči rezidentům, protože 1200 korun měsíčně je moc, 400 až 500 korun za místo je zase pod náklady, takže budeme muset dojít ke kompromisu,“ je si vědom náměstek primátorky Krnáčové. Zatímco ceník doteď není nastaven ani v jedné z podzemních garáží, v případě Prašného mostu zatím neexistuje jasná představa, kdo zde bude mít oprávnění zaparkovat. Podle místostarostky Prahy 6 pro dopravu Petry Kolínské (SZ) radnice s hlavním městem o využití jedná. Existují možnosti, že by zde mohli stát zaměstnanci nedalekého ministerstva obrany, rezidenti a firmy z okolí, nebo by se garáže využily jako dočasné záchytné parkoviště P+R. Možná je prý i kombinace všech těchto řešení.
Petr Dolínek ale počítá ještě s další variantou. „Na Prašném mostě očekáváme, že tak velký zájem nebude, protože garáže nejsou přímo v obydlené oblasti. Tady bude větší zájem ze strany návštěvníků Pražského hradu,“ myslí si.
I s tím by Praha 6 souhlasila, Petra Kolínská se ale spíše podivuje nad tím, že se do garáží na dohled od Pražského hradu nevejdou žádné autobusy, což potenciál místa jako turistického parkoviště výrazně snižuje.
Také místostarostka Kolínská si myslí, že parkoviště na Prašném mostě je trochu „z ruky“, takže najít dostatek klientů, kteří budou ochotni za něj platit, nebude jednoduché. V jednom má ale jasno: „Využití garáží úzce souvisí s tím, jestli u nás vzniknou parkovací zóny. Podle toho se bude výrazně lišit i poptávka. Záležet pak bude i na konkrétních podmínkách pro rezidenty,“ vysvětluje místostarostka a zároveň dodává, že radnice se chystá po příštím setkání se zástupci magistrátu uspořádat anketu mezi lidmi žijícími v okolí, zda by měli o kryté stání zájem.

Odborník žádá záchytná parkoviště

Spíš než obyvatelům Prahy 6 a Prahy 7 by měly garáže sloužit jako levné parkování lidem, kteří jinak pokračují ještě dál do centra Prahy. Myslí si to alespoň expert na dopravu a předseda Rady České parkovací asociace Petr Horský.
Podle něj by se měly stát stabilními záchytnými parkovišti a zlepšit tak problémy se stáním v širším centru města. To je denně zahlceno zejména řidiči z okrajových částí Prahy a Středočeského kraje, kteří sem dojíždějí za prací.
Horský žádá, aby bylo jasně dáno, jak budou lukrativní garáže fungovat, aby pro běžného řidiče nebyly příliš drahé a nestaly se výhodným byznysem pro provozovatele.
Zároveň kritizuje samotné řešení podzemního stání na Prašném mostě ležícího u frekventované ulice Milady Horákové. „Abych odbočil na toto parkování, musím z průběžného pruhu zpomalit na rychlost pět až šest kilometrů v hodině a přes chodníkový vjezd odbočit do sjezdové rampy. To je velmi nebezpečná situace,“ varuje Petr Horský.

S garážemi se původně nepočítalo

V rámci původního projektu tunelového komplexu Blanka, který nakonec hlavní město stál přes 43 miliardy korun, se s žádnými podzemními garážemi nepočítalo. Jenže kvůli finanční úspoře se právě na Letné a Prašném mostě hloubilo z povrchu, nikoliv ražbou, takže se konstrukce částí tunelu u výjezdů na povrch instalovaly po vytěžení zeminy.
Poté se rozhodovalo o tom, zda se stavební jáma opět zasype, nebo se místo dále využije. „Na Letné jsme měli 450 tisíc kubíků země, kterou jsme museli odvézt, čímž jsme Pražany otravovali jednou. Kdybychom chtěli zasypávat, materiál bychom museli mít někde za Prahou, protože na Letnou by se taková hromada nevešla a tahali bychom to zase zpátky,“ vysvětluje mluvčí Metrostavu František Polák.
Navíc podle něj je zasypání ve výsledku minimálně stejně drahé, jako když se udělá dutý podzemní prostor. Metoda hloubení tunelu z povrchu se v minulosti využila už při výstavbě některých stanic pražského metra, například Vltavské, Dejvické nebo I. P. Pavlova. I zde následně vznikla podzemní stání. Obě chystaná parkoviště pro celkem 1200 aut mají z požárních a provozních důvodů samostatné vjezdy a výjezdy a nejsou nijak propojeny s tunelem. Také v obou případech je vjezd do ulice Milady Horákové, na Letné je proti ulici U Sparty, na Prašném mostě u Svatovítské. Stavební práce zde dělá Metrostav, technologickou část pak společnost ČKD Praha DIZ.