METROSTAV POMÁHÁ dopravě doma i v zahraničí

  • 06. 11. 2015 | zdroj: Stavitel éma - dopravní a železniční stavby
  • Zpráva

V posledních letech představují dopravní stavby ve výrobním programu největší české stavební firmy stále významnější položku. V roce 2014 tvořily projekty tohoto druhu včetně metra zhruba 40 procent obratu Metrostavu.

Letošek se nesl ve znamení dokončení a předání do užívání dvou významných dopravních staveb v Praze. V dubnu bylo zprovozněno prodloužení metra z Dejvické do Nemocnice Motol. Tato trasa má délku šest kilometrů, jsou na ní čtyři bezbariérové stanice a byla vyražena dvěma razicími štíty TBM pojmenovanými Tonda a Adéla. A 19. září byl uveden do provozu dlouho očekávaný tunelový komplex Blanka, který měří 6382 m, a společně se Strahovským tunelem, Mrázovkou a Zlíchovským tunelem tvoří zhruba 9 km dlouhý úsek, jenž je nejdelším městským tunelem v Evropě. Podle odborné studie po otevření Blanky řidiči ročně ušetří 26,5 milionu Kč na pohonných hmotách a průměrná jízda městem se zkrátí přibližně o 15 minut. Součástí tunelového komplexu je Trojský most, který přemosťuje Vltavu smělým obloukem, minimálně zasahujícím do panoramatu města. Most získal významné ocenění na mezinárodním poli - Evropské sdružení ocelových konstrukcí (ECCS) mu udělilo cenu AWARD OF EXCELLENCE v kategorii Mosty v rámci soutěže The European Steel Design Awards 2015.
Aktuálně frma pracuje na rekonstrukci D1 u Ostředka a podala i nejlepší nabídku na modernizaci úseku Psáře -Soutice.

STAVBA PRO ŽELEZNICI

Nejvýznamnější dopravní stavbou, na níž Metrostav nyní v tuzemsku pracuje, je „Modernizace trati Rokycany - Plzeň“. Jejím nejdůležitějším úsekem jsou dva jednokolejné tunely mezi Ejpovicemi a zastávkou Plzeň Doubravka pod terénními útvary Homolka a Chlum. Od východního portálu k západnímu měří podzemní dílo 4150 m a díky němu se délka trati zkrátí o zhruba 6100 m. Metrostav k ražbě tunelových trub používá osvědčenou technologii TBM. Razicí štít pokřtěný Viktorie má průměr řezné hlavy téměř deset metrů, délku 110 m a váží 1800 tun.

ZAKÁZKY V ZAHRANIČÍ

Protože to však je jediný domácí tunelový projekt, musí se Metrostav poohlížet po uplatnění i v zahraničí. Generální ředitel českého stavebního lídra Ing. Pavel Pilát zdůrazňuje: „Tuzemský trh byl v minulých šesti letech v destrukci. Abychom udrželi dlouhé roky budované odborné týmy, byli jsme nuceni hledat příležitosti v cizině. I když je stavařina těžko exportovatelná, představují dnes tržby Metrostavu v zahraničí (bez dceřiných společností) již více než 20 % celkových výkonů. Pracujeme nebo jsme v nedávné minulosti pracovali na Islandu, v Norsku, v Polsku, ve Finsku, Bělorusku, Slovensku a dalších zemích.“
U našich východních sousedů razí frma dva tunely na dálnici D3 - Poĺana a Žilina nedaleko hranic s ČR a Polskem, před nedávnem dokončila modernizaci 1,7 km dlouhého úseku tramvajové trati v Bratislavě. Na Islandu se blíží k závěru ražby nejdelšího silničního tunelu Norfjorur, který měří 7908 m. V Norsku budují raziči Metrostavu tunel Bjrnebakkane na komunikaci Fv 337 spojující obce Hafslo a Veitastrond. A 23. října začaly prvním odpalem ražby dvoukilometrového tunelu Jobergtunnel na západním pobřeží Norska nedaleko Bergenu na národní silnici Rv 13.
Velkého úspěchu dosáhli stavbaři Metrostavu v Polsku. Koncem září dokončili rekonstrukci pětikilometrového silničního průtahu S8 Varšavou včetně mostu generála Stefana Grota-Roweckiego a před několika dny zvítězili v tendru na výstavbu rychlostní silnice S7 za devět miliard korun u Gdaňska.
Společný česko-polský tým ve Varšavě řídil Ing. Radim Čáp, který povede i novou stavbu v Pomořansku. „Jsem přesvědčen, že jako společnost s rozsáhlými zkušenostmi v budování silniční infrastruktury zvládneme práce bez závažnějších problémů a podle plánu. Hlavním cílem tohoto projektu je zlepšit komfort a bezpečnost dopravy pomocí výstavby čtyřproudové rychlostní komunikace. Hlavní trasa o délce 20,5 km je převážně vedena přes neúnosné podloží tvořené deltou Visly. Součástí projektu je kilometrový most přes Vislu v hodnotě přibližně 1,1 mld. Kč a 11 různých technologií zlepšování podloží v hodnotě zhruba 4 mld. Kč,“ zdůrazňuje Ing. Čáp.
A zatím nejnovějším výsledkem expanze do zahraničí je založení METROSTAV ANKARA NAAT TAAHHÜT SANAY VE TCARET ANONM RKET, což je celý název společného podniku, který Metrostav založil v Turecku s tamní frmou Ankara Insaat. **