Železničáři spouští dispečink pro celé Čechy

  • 29. 01. 2016 | zdroj: E15 Události Jan Šindelář
  • Zpráva

Budova, která ovládne provoz na všech hlavních tratích v západní části republiky, už stojí. Až na čtrnáct miliard mohou vyjít technologie, které to umožní.

Česká železnice překoná počátkem února významný milník.
Správa železniční dopravní cesty spustí na pražské Balabence provoz nového centrálního dispečinku, na který se postupně napojí 2200 kilometrů tratí. Provoz v celé západní polovině republiky se tak bude řídit z jednoho místa.
Náklady na stavbu, kterou budoval v posledních letech Metrostav, přesáhly podle výsledků tendru čtvrt miliardy korun.
Technologické vybavení sálů a napojovaných tratí ale přijde na miliardy. Odhady hovoří zhruba o čtrnácti miliardách do roku 2020, počítá se mimo jiné s dovybavením tratí optickými kabely či kamerami. V budově Centrálního dispečerského pracoviště teď probíhá ověřovací provoz technologií, jako jsou elektrické rozvody, vzduchotechnika, napájení sdělovacích a zabezpečovacích zařízení, náhradní zdroje energie nebo výtahy.
„Od 1. února se spustí provoz takzvaného cvičného sálu, kde se budou první zaměstnanci seznamovat s řízením svých oblastí. V březnu začne zapojování prvního úseku do ostrého provozu,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Oním prvním úsekem se stane třetí koridor mezi stanicemi Rokycany a Zdice, na konci března by měl být plně řízen z Prahy. Do konce září se postupně připojí další tratě v úsecích Praha Uhříněves – Olbramovice, Česká Třebová – Kolín a Kolín – Kralupy nad Vltavou.
Dispečerské sály obsadí tři z pěti podlaží budovy, po najetí do úplného provozu bude pohyb vlaků v západní půlce republiky řídit v jedné směně 130 dispečerů. Postupně se připojí všechny hlavní tratě, zatímco místní zůstanou pod kontrolou lokálních dispečinků.
V souvislosti s budováním CDP se dříve mluvilo o propouštění výpravčích, kteří už nebudou třeba. Od dráhy jich mělo odejít 1300. Teď už se SŽDC vyjadřuje opatrněji. „S ohledem na plánovaný převod výpravních budov od Českých drah k SŽDC není ještě rozhodnuto, kde zůstanou dopravní zaměstnanci, kteří by řešili případné poruchové stavy, zajišťovali zpravování vlaků rozkazy při výlukách a mimořádnostech,“ uvedl Illiaš.
Obdobný centrální dispečink pro Moravu už několik let funguje v Přerově. Je však o poznání komornější než pražský, zajišťuje provoz na přibližně 300 kilometrech tratí.